TyraTok

Livet är ett äventyr!

Lite bilder från norra Suomi

Publicerad 2009-07-25 23:26:42 i Allmänt,



Det här var  bland det första jag såg när jag klev in i huset uppe i norra Finland!
Alltså måste jag ha lämnat den där när jag var där för sex år sedan och den fanns kvar!? :o)



Min mammas grav. Jag vet inte vem som planterat den rosa blomman men den röda satte vi dit.



Första dagen i den välbekanta storstugan efter 120 mil i bil.



Hämtade lillebror från flygplatsen i Rovaniemi,  tre år sedan vi sågs sist.



Fiske i Kemi älv. Fascinerande väder och vacker regnbåge men fiskemässigt sett fick vi bara abborrar.



Efter fisket blev det sauna och efter det grillad abborre med lillebror, en perfekt kväll!



En hederlig gammal vedeldad bastu där vattnet kokar i den stora cisternen efter en eldning!



Turistcentret på polcirkeln, här är tomteshopen.



Tomtens grotta som går två kilometer ner i berget och vargarna ylar mellan bergväggarna.
Rätt häftigt men vi stannade vid entrén, 10 euro tyckte jag var lite dyrt för det är nog mest för barn.



På hemvägen övernattade vi i Lövångers kyrkstad, mest för att jag ville se hur det såg ut.
Både jag och brorsan hade svaga minnesbilder men då var allt grått vill jag minnas.
Nu var det superfräscht och man kan bo i stugorna både som vandrarhem och hotell.
Vi fick en stuga med plats för fyra, betalade 285 kr per person och då ingick sänglinne, städning och frukost.
Suveränt, väl värt ett besök!

Japp, det var lite bilder från resan i norr.
Idag har vi varit i Ramnäs på hantverksdag,  bland annat i glashyttan med demonstration hur man blåser glas.
På kvällen åkte vi och fiskade, mannen fick två fina regnbågar och jag ingen alls men frisk luft är inte att förakta.
Vid tio-tiden gav vi upp, FAN vad mygg,  så mycket fanns det inte upp i norr ens.
Nu tar jag ett glas vin och pysslar med bilderna från semestern,  man tar ju massor och sedan måste man rensa.. och rensa lite igen, haha.
Tänk vad gjorde man innan digitalkameran fanns... jo, man tog en bild och bad till gud att den inte skulle vara suddig.
Tur att utvecklingen går framåt!

Kommentarer

Postat av: Berith

Publicerad 2009-07-26 09:28:31

Åh vilka härliga bilder Titti. Förstår att ni haft en underbar resa! Kram

Postat av: Inga M

Publicerad 2009-07-26 10:47:33

Roligt att se bilder från Din resa. Det är ju långt bort. Men jag undrar över bastun, det ser ut som om det är två kaminer i den? Är det så? Är det vanligast i finsk bastu, att kaminen i princip är en stor kastrull som man eldar i, eller är det vanligare med stenar uppå som man slänger vatten på för att få ånga?

Postat av: Tanten

Publicerad 2009-07-26 12:39:53

Det verkar ha varit en härlig resa.

Postat av: anne

Publicerad 2009-07-26 17:55:44

Är din mamma en Kumpula??? Varifrån är hon???

Postat av: mia

Publicerad 2009-07-26 18:21:16

Ja, allt ser som vanligt ut...det var väl typ 20 år sen jag var där, hehe. hoppas att ni hade det mysigt där utan mamma,snyft!!

Postat av: TT

Publicerad 2009-07-26 18:23:29

Inga M: Den stora tunnan är en vattencistern som man eldar under och den andra låddan är full med stenar som man eldar under och sedan kastar vatten på som i vilken bastu som helst.

Så ska man ju piska varann med björkris men där går min gräns! :o)



Anne, japp, min mamma är en Kumpula, en stor släkt uppe i Kemijärvi.

Postat av: TT

Publicerad 2009-07-26 21:33:32

Mia, det kändes väldigt konstigt att komma dit utan henne, men vi hade en krogkväll och Risto sjöng karaoke till hennes minne.

Postat av: anne

Publicerad 2009-07-27 21:51:11

Kanske är vi släkt-i-släkt då kanske!?!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela