TyraTok

Livet är ett äventyr!

Igår...

Publicerad 2011-08-10 10:28:03 i Allmänt,

... velade jag mellan stranden och svamskogen men jag tyckte inte vädret var tip-top för bad så skogen vann.

Jag plockade lite blåbär också men skrapade ihop en del kantareller och någon Kalle-svamp.



Så hällde mannen upp sin skörd...



Ungefär fem gånger så mycket men jag försvarar mej med blåbären...  och sen hinner han gå femton gånger så mycket som mej för jag är livrädd för att ryggen ska låsa sej mitt i skogen och jag inte kommer någonstans så jag går sakta.

Han hittade dessutom några rejäla bamse-kantareller!



Olle var väldigt nyfiken på det gula guldet och den här var arton centimeter hög och hade en enorm hatt trots att den var så ihopknölad.
Vilken tur för mej att det bara är jag som äter svamp här i huset så allt tillfaller mej!  :o)

Idag hade vi tänkt oss Arboga medeltidsdagar men regnet öser ner... får se om det skiner upp annars blir det imorgon istället tror jag.

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2011-08-10 11:29:02

Det var inte illa jobbat det! Här växer det bara flugsvamp och annat onyttigt :-(

Postat av: Ia

Publicerad 2011-08-10 18:57:42

Vi hoppas på lite skörd på fredag ;)

Postat av: Ia

Publicerad 2011-08-10 20:53:39

Sv; nja, då var det ju mer fokuserat på snabba och långsamma. Det var ett evigt räknande upplevde jag ;) Idag kollar jag bara näringsvärdet....enkelt ;)

Ska fortsätta och utveckla tänket i morgon!!!

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-08-10 21:14:15

mitt tel.nr 076-1337224 tyvärr glömmer jag oftast att ha den med mig. Ja jag är hemma på måndag, bara ute o luftar hunden ibland.

Har ni GPS i bilen? Adressen är Gärdets väg 3 77190

Ni är så välkomna, ring gärna när ni har någon hum o tiden eller skriv ett meddelande på fejan

Kram

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2011-08-11 06:46:36

Blåbär har vi nästan inga alls i år här hos oss. Nu spelar det inte så stor roll för vi plóckar aldrig. Men svamp är som sagt massor i år. Jag plockar dem i stort sett rensningsfria numera, genom att skära bort roten redan i skogen. Det mesta av lorten som man sen får slita med hemma i köket är ju sånt som kommer från den jordiga roten. När jag bodde i Närke så spelade det inte så stor roll för vi hittade aldrig så mycket svamp där, men här i Värmland kommer man ibland hem med en kasse full och då är det trist att tvingas sitta inne och rensa i timmar. Gott att äta är det i alla fall och bäst färsk!

Postat av: Zarah

Publicerad 2011-08-11 20:39:24

Åååh, säger jag. Så duktiga ni har varit!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela