TyraTok

Livet är ett äventyr!

Fredag igen...

Publicerad 2011-07-29 12:02:48 i Allmänt,

... och den åttonde dagen av mina semesterdagar.

Då har jag bara räknat vardagar...  har alltså elva vardagar kvar och sex helgdagar! :o)
En enda av dessa dagar har jag kunnat sola och bada hittills men det gör inget.
Huvudsaken är att regnet inte vräker ner och den enda dagen det regnat var när vi var i Rättvik.

Imorse fick jag SMS från bästa A, hon blev farmor inatt så grattis till första barnbarnet, en liten Leo!
Hennes gamle far fyller för övrigt år idag, en bra bit över åttio men pigg som en mört så han fick en fin present i form av första barnbarnsbarnet.

Dotter D for upp till stugan igår igen efter några dagar i staden så vi hann umgås lite i alla fall.
Efter helgen åker dom upp till sin nyköpta gård i Åsele.
Hoppas att A och jag kan göra en resa dit senare i sommar.
De ska dessutom hämta hem en valp nästa måndag... hur avundsjuk är inte jag då.

Så himla söööt!
En blandning av rottis, doberman och huskey så det lär bli en liten tuff tjej men ska de bo ute i obygden behövs en vakthund.
Tequila börjar höra dåligt men rottis-skallet är det inget fel på fast som vakthund är hon alldeles för snäll och gammal.

Jahapp... vad ska man göra av den här fredagen då... dammsuga är då helt klart ett måste.
Det blåser lite ute men är inte kallt kände jag när jag gick en 45 minuters prommis före frukost.
Kanske packa lite mer av sonens grejer eftersom han får hämta nyckeln till sin nya lägenhet i Norrköping på måndag.  Då kan han flytta ner en hel del grejer även om själv inte flyttar ner ordentligt förrän till skolstart.

Angående lappen han fick och det svaret han skrev själv har inget mer hänt fast han tog ner sina målningar i alla fall... synd tyckte jag... han skulle varit mer rebellisk och låtit dem sitta ett tag till men det måste han ju avgöra själv.
Han ska i alla fall få måla på ett fest-arrangemang här i staden på lördag.

Nehejnej,  lite mer kaffe innan jag valsar runt med slangen.

Solen skiner...

Publicerad 2011-07-27 09:56:52 i Allmänt,

... från klarblå himmel, huvudvärken är helt borta och jag har semester! :o)

I förrgår kväll åkte vi ut och plockade en hel del kantareller och lite blåbär.
Ja, lite hallon också i sanningens namn men det blev inga mängder bär som det blev med svampen.
Den här mannan har ta mej 17 fotografiskt minne,  han vet var varje svamp står i den skogen vi brukar gå i och det är ju bra för mej,  han äter inte svamp.
Jag fyllde faktiskt en liten påse själv också,  dock på långa vägar så mycket som i hans påse.

Efter det åkte vi till suringen Ö med fru K för att diskutera när de ville låna husbilen och där fick man sej minsann både kaffe och en gin och tonic! :o)
Plockade också lite körsbär men hela min skörd av bär och svamp gav jag till dotter J när vi återvände till staden.

Igår gick jag över till bästa A för en fika och så ville hon också ut och leta svamp.  Hon bor nära en skog så vi knallade runt i spåret där och hon kutade ut och in i skogen medan jag mest stod under träd för att undvika regnet som kom.  Jag hade bara tunna kläder och ville inte se ut som om jag deltog i en miss-wet-t-shirt-tävling,  haha..
Jag hittade dock några små gulingarn men dom hamnade i hennes påse.

När mannen kom hem från fiske gick vi till pizzerian och åt och jag fick ett glas vitt till pizzan!
Semesterkänsla! :o)
Sedan åkte vi ut och fiskade eftersom vädret var så lovely men inget napp.
Känner i höfterna idag att jag gått mycket de sista två dagarna så idag blir det lugnare aktiviteter,  helst vill jag nog åka till stranden... vi får se.

Migrän...

Publicerad 2011-07-25 12:08:33 i Allmänt,

... denna ovän som kommer som ett brev på posten när man blir ledig damp ner i knoppen sent igår kväll.

Tack i alla fall för att det startade så sent så jag ändå var på väg i säng.
Snabbt i med en Imigran och ner under täcket och  mår bättre idag.  Man vill ju inte slösa bort en semesterdag!

Men huvuvärken kom nästan tillbaks när jag för första gången i morse hörde det beskrivas hur den sjuke jävlen gått till väga på ön utanför Oslo... FY FAN så otäckt, fruktansvärt hemskt.
Har just sutti här i soffan i den tysta minuten...

Vår lilla roadtrip...

Publicerad 2011-07-24 13:43:51 i Allmänt,

... har varit jättemysig förutom att den grumlades när vi började förstå vidden av det som hände i Oslo.
Fick snabbt ringa och kolla så vänners barn inte var i närheten,  de norska barnen i vår klan är i Sverige utom den äldsta men hon befann sej i norr.
Fruktansvärt... totalt sjukt att sådant kan hända... det värsta är att det kan hända igen.
Var som helst och när som helst...

Nå... åter till den lilla oplanerade semestertrippen.

Vi åkte till stugan i onsdags eftermiddag för att träffa barnen som bor där och så linslusenTequila förstås.
Så fick vi avlämna Olle och Lasse inför vidare färd på torsdag förmiddag till Gagnef.

Där mötte vi upp med de norska vännerna som tokhandlade för tredje dagen på rad!
Vi ropade också in lite grejer men inte alls i klass med folket som fyllde tre stora stadsjeepar och en stor släpkärra!

Efter auktionen skildes våra vägar och vi funderade ett tag innan vi bestämde oss för att åka till Rättvik.
Vi kom dit rätt sent och sov över på en rastplats med utsikt över staden.
Efter god frulle i bilen rullade vi in till staden Rättvik för att kika runt lite.  När vi gick på den stora antikloppisen öppnade sej himlens portar och cheeeez vad det regnade.

Vi skyndade oss in på nostalgimuseet och det var klart värt en tjuga i inträde!
Kan varmt rekommenderas men hur gammal känner man sej inte när ens leksaker finns på museum!?

Fast på mitt kök finns ett kylskåp på ena sidan också.
Jag minns hur jag älskade det där köket och jag har det kvar ännu.
Måste nog ta hem det från dotter J:s källare och ställa i bokhyllan, haha.

Förutom leksaker fanns mopeder, motorcyklar, kameror och radioapparater i massor,  jättekul att gå omkring där och minnas grejer ur sin barndom.

Sedan hastade vi till husbilen efter ett besök på ICA,  fixade lite lunch medan det åskade och blixtrade rejält.
Efter två timmar var ovädret över och vi gick runt i staden lite,  köpte lite vin och tuffade mot Leksand.
Där har jag aldrig varit inne i city utan bara åkt till Sommarland.
Mysig liten stad och vi gick på loppisar och antikbodar, förfärades över priser på de ärvda grejer man har i skåpen.

Åter lunch i husbilen,  jätteskönt att kunna laga egen mat och slippa kasta ut pengar på uteätande hela tiden.
Så gick vi strandpromenaden fram längs Österdalälven, jättefint.

Vi tittade ner i Gropen där det byggdes scen för uppträdande av Benny Andersson men det var inget vi orkade vänta på att få höra så vi åkte ner mot Insjön och gick en halvtimme i det stora Clas Ohlson-huset.
När köpcentret stängde åkte vi upp till idrottsplatsen i Insjön, där var lugnt och tyst så det blev en perfekt plats för yatzy-turnering,  lite vin och en god natts sömn.

På förmiddagen gick vi igenom hela köpcentret och Clas Ohlson-muséet,  käkade lunch i bilen och åkte mot Borlänge.
Knallade runt och handlade lite smått i Tuna-Tutten innan vi återvände till stugan.
Där hade det regnat rejält hela dagen men vi kom med solen.
Ok... lite mer regn kom det men solen sken så vi kunde grilla och ställa upp party-tältet vi köpt på auktionen.
Vilken tur att jag sparat mitt gamla myggtält för det tältet var gjort för pygmeér,  inte ens jag kunde stå i det, haha.
Men nu kan man i alla fall sitta ute även om det regnar lite smått.

Dotter D med sin klan åkte till Västerås och sonen väntade besök så när vi grillat korv hamnade katterna i sina burar och vi åkte hemåt.
Det är jättekul att åka runt och kolla in grejer men också skönt att få sova i sin egen säng. :o)

Den första lediga dagen...

Publicerad 2011-07-20 11:21:24 i Allmänt,

... tillbringade jag i min sköna säng ända till kl halv elva!
Så skönt att slippa höra klockan ringa vid sju-tiden!!

Dessutom skiner solen!
Jag tappade hoppet lite igår efter lunch när regnet åter vräkte ner men det drog bort och kvällen blev underbar.
Vi åkte och fiskade och jag fick en fin regnbåge efter bara två minuter,  bra start på semestern. :o)

Vi ångrade så att vi inte tagit med oss grejer så vi kunnat sova över där,  vi var inte hemma förrän 23.30 så det hade varit bekvämt att bara kravla in i bilen.

Nu ska jag i alla fulla fall klä på mej och ta en promenad ner till jobbet.
Glömde kolla en grej innan jag gick igår eftermiddag och så ska jag möta dotter J där.
Hennes cykel blev stulen häromnatten och nu ska hon få låna min när jag är ledig, och min står i garaget på jobbet.

Sedan tutar vi nog upp till stugan för att hälsa på kottarna och sova över en natt för i morgon har vi tänkt oss till Gagnef med norska vännerna på lite auktion.

Fega människor som kastar anonyma lappar...

Publicerad 2011-07-18 21:53:10 i Allmänt,

... på vägen utanför min stuga har jag inget till övers för.

Denna lapp fann sonen en dag.

Där står "POLIS!  Om du inte tar ner dina skitteckningar ur skogen kommer du att bli polisanmäld.  Du har två dygn på dej."

Det handlar alltså om hans graffiti-projekt där han spänner upp plast mellan träd och målar för att sedan filma.
Han har skrivit ett himla bra svar!

Hoppas ni ser texten!

Det är ju inte första gången det sker anonyma påhopp i de här trakterna.
Någon "trevlig" grannen anmälde oss anonymt till Borlänge kommun när de tyckte att vi hade ett för fult förråd på tomten för ca 6-7 år sedan.
Nu har vi nog den snyggaste tomten i backen men det nämns inte... inte ens anonymt! :D

Två skälvande dagar...

Publicerad 2011-07-17 23:46:06 i Allmänt,

... kvar att arbeta innan semestern börjar!

Tjuvstartade med norskt främmande i torsdags kväll då vi började med besök på vårt stora nya IKEA och fortsatte med tågresa till huvudstaden på fredagmorgon.
Knallade runt i den kungliga hufvudstaden hela dagen och vi lyckades till och med visa R och M vaktavlösning vid slottet.

Strama grabbar och en tjej!
Tjejen stod i kuren när vi kom och nu mer får man tilltala vakten och bli fotograferad bredvid... vill minnas från förr att de inte fick röra en min... eller minns jag fel?

Vi fikade gott och gonade oss med glass inne på slottsgården.

Så tog vi en taxi ner till Värtan och fick gå på Silja Symphonie direkt vi checkat in.
Blev jättenöjd med hytten,  luftig och fin med dubbelsäng på åttonden våningen med utsikt över promenaden.

Solen sken från blå himmel så vi startade på vid baren på soldäck.

Dagen i Helsinki blev också lyckad förutom att det var fel på linjen när man skulle handla på kort och inte funkade Otto-automaterna heller men  å andra sidan shoppade vi inte så mycket då. :o)
Det gick i alla fall på Stockmans lounge så man kunde sippa lite rosé i solen och i saluhallen så vi kunde köpa en god räkmacka.

Samma fina väder på hemvägen så även där softade vi på soldäck några timmar innan vi käkade.

Goda middagar och skaplig underhållning i dansrestaurangen av duktiga dansare gjorde lördagskvällen lika bra som fredagskvällen.

Tyvärr var inte R så pigg på kvällarna då han har lätt att bli sjösjuk men mannen och jag höll i alla fall fanan högt!

Tur att man tittar...

Publicerad 2011-07-13 14:11:24 i Allmänt,

... vad man skriver!

Jag skulle maila en pappa om ändrad tid för placering men tittade till rubriken precis innan jag tryckte på skicka-knappen... där stod BARMOMSORG istället för BARNOMSORG.

Kanske behövs sådan omsorg också... vad vet jag... men det är inte mitt jobb att se till det i så fall. :D

För övrigt en bra dag på jobbet trots att man nästan frös ihjäl när man cyklade hit i elva graders kyla.
Nej, naturligtvis varma grader men i juli ska det banne mej vara varmare!

Glömde både frukost och lunch hemma men snodde en hårdmacka av semestrande kollega och fick god ugnspannkaka av enda förutom jag arbetande kollegan.
Dessutom hade hon plockat färska goda blåbär igår som serverades till,  nice!

Hon klippte dessutom mitt hår ute i parken på lunchen så slapp jag jaga runt efter tid nu innan vi ska åka på kryssningen... varför ska man boka något i tid!? ;o)

Vilken tur...

Publicerad 2011-07-12 12:25:45 i Allmänt,

... att man fick lunchsällskap ute på staden idag så man fick lite nya vyer än planteringen utanför stadshuset.

Gott var det dessutom med en taco-tallrik och kul att uppdatera sej med E.
Nu ska vi banne mej få till den här kvällen med snack över en öl också när vi har semester samtidigt.

Idag ringer inte telefonen lika infernaliskt som den gjorde igår och de mesta samtalen var inte ens till mej.
Känner att jag orkar med denna eftermiddag tack vare vår sommarjobbare som är här sista dagen idag och har bakat en så god kladdkaka. :o)

Sedan är det onsdag och då får jag sällskap av kollega U så jag slipper sitta själv här och uggla i min del av korridoren.
På torsdag går jag kvart i tre för vi har stämt möte med norska vännerna på IKEAS:s parkering kl tre.
Klart dom vill se det nya fina varuhuset!

Fredag är jag leeeedig!

Orken tröt igår...

Publicerad 2011-07-10 18:18:40 i Allmänt,

... så när mannen cyklade iväg mot den stora marknaden på Johannisgberg för att hjälpa Ö stannade jag hemma för att fortsätta mitt eviga plockande för att försöka få plats med allt här i tvåan.

Så ringde han och tyckte jag skulle cykla ut jag med och jag tog mej i kragen och började min tur.
Nere vid Lögarängen var det knökfullt med folk redan när jag kom vid 16-tiden och tokvarmt.
Jag gick med cykeln bland allt folk men började bli hungrig och törstig så jag vände hem igen för att fixa lite mat istället.
Vafalls... TT har blivit en gammal bangare!?
Jaja... jag är femtio nu så jag tar det som ursäkt, haha.

Vid 19.30-tiden satt jag på balkongen med ett glas rosé när mobilen ringde och mannens nummer syntes i displayen men det var Årets suring Ö som hojtade att jag skulle ta på mej prickiga kjolen för nu skulle det cruisas, haha.
Jag äger ingen sådan men hittade väl paltor som passade så jag fräschade upp mej och var lagom klar när Buicken svängde in framför huset med mannen som chaffis, som vanligt.
Ö var i sitt esse och frugan K serverade mej ett glas rött när jag kravlade in i baksätet, ytterst trevligt.

Det är lite mysigt att följa PM från bilsidan också men det tar sin lilla tid att komma runt ett varv.  Vi skulle samköra tre bilar men det var bara vi som kunde genvägarna så vi fick ta matpaus själva vid Lögarängen och jag tipsade om den wokade renen vi åt kvällen innan och den gillades.

Alla mumsar!

Vid halvtvå-tiden mullrade vi ut mot byhåla så Ö och K kom hem och så fick vi tillbaks vår husbil som de lånat under tiden de bodde på marknaden.
Kändes lite mysigt att susa hem i den i natten,  semesterkänsla!

Idag har det varit kalas för mina barns nästa yngsta syster som fyller åtta år idag,  om en månad är det exmakens yngsta som fyller fem.
Lilla J verkade nöjd med presenterna,  hon ville inte ha kläder utan böcker och saker till skolan... påminner så starkt om storasyster D så man tror det är kloning både i utseende och sätt.

Imorgon är det jobb igen men bara fyra dagar,  sedan kryssning till Helsinki! :o)

Fredagens Power Meet i bilder

Publicerad 2011-07-09 12:21:35 i Allmänt,

Mannen mötte upp utanför jobbet,  och så cyklade vi ner till Lögarängen för att för en gångs skull hinna se finbils-cruisingen i den bländande och brännande solen.

Först kom det bandet som spelade glad rockabilly.

Den här hade satt dit en egen nummerlapp och smygit sej in, haha.

Jag gillar combi-bilar jag!

En skål för traktorn! :o)

Det är beklämmande...

Publicerad 2011-07-08 11:19:53 i Allmänt,

... att se att ungdomar som ska börja gymnaiset inte förstår vad namnteckning betyder utan lämnar raden tom när dom skickar in svaret.
En kille visste inte vilken dag han är född och en kille född 1993 har en mailadress som heter Cp-fitta... urk.

Vart är världen på väg!?

Fast man sitter still...

Publicerad 2011-07-06 21:39:05 i Allmänt,

... så blir man svettig mej jag klagar inte utan tar men ej kall öl vilket inte är vanligt för att vara jag.

Förr, när jag var en hopplös partypingla drack jag rätt mycket öl... i och för sej gjorde jag väl av med många kalorier eftersom jag oftast röjde på dansgolvet till stängningsdags men jag inbillar mej lite att öl byggde denna kropp...

Men som sagt... idag tycker jag det var riktigt gott.
Jag har släpat en byrå och skurat lite så jag känner att jag gjort mej förtjänt av den. :o)
Läser på FB att mannen ska ut på nattfiske och jag vet inte vad jag ska hitta på inatt för sömn lär det inte bli... nämligen så somnade jag två timmar i soffan efter jobbet.
Jag som gick tidigare för att hinna så mycket, haha.

Fick SMS av dotra D att hon uppdaterat bloggen och ser man på ett så fint land dom har grävt iordning till mej i stugan och till och med satt potatis och flyttat dit diverse växter!

Lånar lite bilder av henne...

Här stod husvagnen förut så gräset var helt puts väck och apropå husvagnen/gäststugan har den också fått sej en ansiktslyftning...

Läckert,  nu är den mycket roligare att vila blicken på!
Ska bli spännande att komma upp dit och se allt in real life. :o)

Ska även här visa tavlan som jag ville köpa av dotter D men som jag istället fick i försenad femtioårspresent.

Bilden har lite dålig kvalitet men den är så läcker!
Tack för den underbara presenten.

Tomma rum...

Publicerad 2011-07-05 09:27:45 i Allmänt,

...  i korridoren på jobbet men vi är en liten tapper skara som är kvar ännu.
Vi får hjälpa gymnasieintagningen en hel del nu med utskick och telefon men det är bara bra för vi har inte mycket eget jobb att göra direkt.

Egoisten i mej tycker det är skönt att vädret är lite sisådär men samtidigt tycker jag ju synd om dem som har semester i det här gråvädret.

Igår vaknade jag med jordens huvudvärd, antagligen efter om-möbleringen av sovrummet men imorse kände jag mej fit for fight trots att jag släpade vitrinskåpet tvärs över vardagsrummet.
Nu när mannen är borta en vecka på fiske kan jag få allt som jag vill ha det, haha och han kommer inte att känna igen sej när han kommer hem på fredag. ;o)
Fast jag hade tänkt ta i och måla och tapetsera också men den planen har jag lagt ner... finns mycket annat kvar att prioritera än så länge.

Katterna tycker det är tråkigt när bara jag är hemma tror jag.
Olle satt på balkongräcket igår och jamade medan han längtansfullt tittade in på grannkillen som satt ute, haha.

Det är bättre han ägnar sej åt städning!

Buzzador...

Publicerad 2011-07-03 22:00:34 i Allmänt,

... har ni hört talas om det?

Man kan få hem produkter för att prova och sedan lämna man rapport.
Lagom till midsommar fick jag hem kattmat, torrfoder Purina Pro Plan som jag använt för länge sedan till andra katter.
Nu tog jag med lådan till stugan där det ju fanns fem katter i midsomras och alla utom min kräsna Olle älskade fodret!

Chabo, Olle och Lasse i väntan på mat!

Väl hemma har Olle petat lite i skålen men Lasse smaskar gott och glatt i sej.
Jag hoppas jag hittar något som Olle gillar för det blir dyrt med blötmat till två katter... får den ena måste andra också ha.

Jag är så nöjd...

Publicerad 2011-07-03 20:04:20 i Allmänt,

... med min om-möblering av sovrummet som jag lyckades med idag tack vara hjälp av dotter J med pojkvän T.

Jag fick till och med plats med en lite arbetshörna när sängen hamnade på andra sidan... så som jag tänkt från början.  Mannen tyckte första kvällen att vi bara skulle ställa sängen där det var enklast och bäst med plats så kunde vi ändra sedan... och sedan... när blir det tänkte jag... nu gjorde jag det när han när borta på fiske en vecka, haha.

Jag är också glad att kvällen igår blev så bra med September och Petter som uppträdde på Cityfestivalen här i Västerås.
September var väl sådär med lite dåligt ljud men Petter... jorå han ägde! :o)

Mycket kul folk träffade jag också... en kille kom fram när vi dansade i ett tält till ett coverband och sa att: Titti,  sådär kan du inte hålla på nu när du är femtio!
Gulp... vem är det tänkte jag och tänkte så pannan höll på att spricka men insåg till slut att det var en klasskompis från högstadiet som jag inte sett på hundra år.

A och jag fnulade runt och tittade lite men vid 24-tiden cyklade vi hem... då var tanterna trötta.
Förr om åren satt man i öltälten tills dom slängde ut en men nu är det andra tider. ;o)

Jag är mindre glad...
... för sonens skull... han åkte på böter för fortkörning när han lånade min röda fara... 2000 pix fattigare blir han,  stackars arma studenten.
Tur han har lite lön att inkassera så han fixar det.

Mungiporna åkte ner igen nyss när jag såg att den lilla diamanten trillat ur fästet i ringen jag fick av syrran i trettioårspresent och som jag har haft på mej varje dag sedan hon dog 2003.

Lite festival igår med...

Publicerad 2011-07-02 11:22:18 i Allmänt,

... fast då i byhåla där vi bodde under ca fyra år.

Jag, kollega/kompis B och kompis A fick skjuts ut av B:s snälla man till Surahammar.
Vi käkade lite god mat och drack ett eller två glas vitt innan uppträdandet då kompis Ö fick utmärkelsen Årets suring och sedan körde en spelning sitt gamla rockband Progress.

Riktigt tung-gung!

Efter det spelade Smalare än Thord,  ett av mina favvo-coverband.  Såg dem för första gången i Visby för läääänge sedan och försöker se dem när det spelas i närheten.  De är suveräna och igår bjöd de verkligen på en riktig show, lite specialdesignad för byhåla. :o)
Riktig fart fick de på den något tröga publiken till slut, haha.
Träffade också lite gamla vänner och grannar, kul!

Ikväll blir det Petter och September på Cityfestivalen här i Västerås!