TyraTok

Livet är ett äventyr!

Suomi i text och bild...

Publicerad 2012-08-06 19:45:55 i Allmänt,

... tänkte jag plåga er med. ;o)
 
Som sagt var bror och son med i husbilen, speciellt kul att sonen ville åka med för han har inte varit där sedan sommaren 1983!
Här sitter han i knäet på min morbror vars gård vi ärvde när han dog 1987..
Storebror brukar åka med, vi har ju samma rötter däruppe i norra Finland.
 
Nu ser det ut såhär!
 
Vi kom iväg sent på dagen och kom följdaktligen till dotter i Åsele sent men de var uppe och vi lastade ur allt vi tagit med oss av hennes grejer. Satt och snackade lite men alla var trötta och däckade rätt snabbt.
Dagen efter blev det förevisning för bror av deras hus och ägor, han hade aldrig varit hem till dem förut.
Bilder kommer sedan för nu hittar jag inte sladden till kameran så det blir bara mobilbilder nu.
 
Så åkte vi vidare mot Haparanda men tog gott om pauser.
 
 
Bland annat för att ta bort döda insekter på bilen. Tänk att klockan är över 23.00 och det är så ljust!
Vi passerade pocirklen strax efter detta midnatt där vi stannade för att tanka och annat.
Fiffig lösning på handikapptoan om man har två kissnödiga barn med sej!
Har jag inte sett någonstans i Sverige faktiskt.  Detta är på Shellmacken på polcirkeln utanför Rovaniemi.
 
Lillebror började skicka skicka SMS och efterllysa oss och vi kom inrullande på gården strax efter ett på natten.
Där var full ruljans på bröderna som satt och spelade kort och lillebrorsan äldsta dotter hade kört upp från Helsingfors med en kompis.
 
Det blev lite fest den natten, och bastun hade de värmt upp åt oss.
Min äldre bror och jag satt uppe till klockan sex och pratade, de andra kroknade vid tretiden.
Dagen efter åkte han, sonen och jag in till byn för att proviantera lite och efter maten gick vi en promenad ner till Kemi älv,  otroligt vackert trots myggen.
 
 
Bastu och lite öl på kvällen men jag gick och la mej i skaplig tid i alla fall.
På onsdagen åkte vi till Pyhätunturi, en stor skidanläggning några mil bort, där renarna strövar runt och det finns flera restauranger med god mat.
 
 
Apropå renar har jag nog aldrig varit med om att det varit så mycket ren på vägarna... himmel vad vi fick tvätnita mellan varven på vägen upp och tjuriga är dom... ska envist stå kvar eller lunka framför bilen.
 
På kvällen bastu igen, och förstås min äldre brors fantastiska kok-konst.  Bägge mina bröder är utbildade kockar så jag betalade glatt maten om de lagade den. :o)
Äldre bror H är dessutom barmästare så man kan få goda drinkar också.
 
Vid elva började det pratas om pub-besök så jag fick skynda mej att basta för taxi var beställd till midnatt.
Vår lilla gård ligger i en liten by som heter Leväranta ca två mil utanför den lilla staden Kemijärvi.
Taxichaffisen visade sej ha en syster boende i Västerås, hur lite är världen ibland! :o)
Nå, det blev en snabb visit för krogen skulle vara tom 02.00,  det är lite hårdare regler i Finland än Sverige där... men vi hann klämma några White Russians som min lillebror beställde in brickvis i baren!
 
 
Lite tufft att det hänger en huv till en gammal snöskoter i taket, men vi är ju i Lapprike förstås.
 
Vi har haft strålande sol förutom den dagen vi for mot Åsele och när vi åkte därifrån men det gör ju inget att det regnar under resdagar.
 
Här ser man den gamla brunnen... när jag var liten var det bara en träplatta med en vev och en enkel trälucka över brunnen och jag var livrädd att gå där.  Lillebror såg nog till att sätta över en betongring när de tog över eftersom han hade småbarn då.
Bakom brunnen syns bastun som är en rejäl gammal vedeldad bastu och förövrigt det enda stället man pumpar upp vatten till från brunnen.  Varmvatten till disk hämtas därifrån.
 
I ladan fanns för länge sedan kor och min morbror brukade sova därute när alla hans syskon kom på sommaren med familjer.
Vi barn hoppade i höet efter höbärgning och han skällde, haha.
 
Så var vi naturligtvis och hälsade på min mamma.
 
Min lillebror längst till vänster, född 62, min ena storebror bredvid, född 59. Så jag född 61 och min son.
Saknas gör min äldsta bror, född 56... tyvärr helt alkoholiserad sedan många år.
Jag träffade honom för två år sedan på min mosters begravning och några veckor senare på vår fars begravning och det var första gången sedan 1987 på vår morbrors begravning tror jag. Möjligen kan vi ha setts någon gång efter det...
Så saknas förstås vårt äldsta syskon... syrran, född 54 som dog 2003 i hjärnblödning precis som vår mamma gjorde 1963.
 
Lillebror flög hem till Helsingfors på fredagmorgon och vi började rulla neråt på fredag förmiddag.
Broder H skulle resa neråt på måndagen,  stanna på ett hotell han jobbat på förr i Tornedalen innan han också åkte hem till Helsinki.
Hoppas vi kommer tillbaks nästa år.
Jag har sålt min del till mina bröder för jag trodde inte jag skulle åka dit mer efter att syrran dog men lillebror skrev in i köpekontraktet att jag får utnyttja huset när jag vill och hur mycket jag vill och jag har egen  nyckel. :o)
För några somrar sedan var vi upp och hjälpte till att måla och det lär vi göra nästa sommar också för huset behöver målas om nu.
 
Känns alltid lite vemodigt att åka därifrån, här finns min barndom och mycket av min släkthistoria på min mammas sida.
 
Här i byn, där det nu står ett flerfamiljshus bodde jag som liten.
 
Längst ner till höger stod vårt hus men innan vi flyttade in där bodde vi strax utanför byn ett halv utbrunnet litet ruckel som jag skrattade åt sommaren 1980 när vi var upp för att avsluta min mosters konton efter hennes död.
Men skrattet fastnade i halsen  när jag fick höra att jag föddes där... vilken missär för jag var ju ändå barn nr 4.
 
 
 
Nå...  hem vill man i alla fall och på hemvägen stannade vi först på polcirkeln och handlade lite i souvenirbutiekrna, och sedan i Haparanda på en sport-outlet.
Så käkade vi på IKEA,  åkte vidare ner till sov Lövångers kyrkstad nio mil norr om Umeå, ett mysigt ställe som inte är alltför dyrt.  Vi tog campingen med elstolpe och en stuga till sonen och storebror.
 
Skönt var det att komma hem på lördagkvällen och slänga sej i soffan efter att vi lämnat av brorsan i sta´n och plockat ur husbilen!!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2012-08-06 22:53:05

Det är så mysigt tycker jag att ni håller kontakten syskonen emellan trots så stora avstånd. Känns kymigt att inte ha någon kvar i familjen, bara ungarna...
Härlig resa verkar ni ha haft, flera fina minnen att plocka fram ibland.
Kramen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela