TyraTok

Livet är ett äventyr!

Vi besinnade oss...

Publicerad 2012-07-12 13:51:40 i Allmänt,

... köpte inte den sprillans nya husbilen utan åkte till Tumbo och tittade på lite andra bilar på måndagen efter att jag varit på banken i sta´n för att få betalt för min lägenhet.
Jag har ju hyrt ut den i två månader till det unga paret för tjejen fyllde 18 i söndags och fick loss sin del av kontantinsatsen.
Nu funkade inte den affären fullt ut för tjejen hade inte fört över pengar till Nordea från Swedbank men det skulle lösa sej dagen efter och jag skulle inte behöva åka in till sta´n igen.
 
Nå, vi föll för en husbil båda två men när vi tittade med säljaren på bilens info visade den sej ha kraftigt höga fuktvärden i bakre hörden så den skippade vi.
HIttade en annan som var fin och praktisk med dubbelsäng istället för den här alkoven vi har där inte jag kan sova p g a min cellskräck.
Nu skulle vi inte hinna få den innan vi skulle åka på semester men den står ju där... förutsatt att jag får lån på den förstås... vi får se. 
 
På tisdagmorgon var vi på banken och skulle fixa min inbetalning på huset men naturligtvis hade inte lägenhetspengarna kommit.  Nu kunde hon lösa det genom att bevaka om jag  bara skrev på så det var inget problem och när vi gick kom hon efter och hojtade att nu var pengarna inne, skönt.
Snabba ryck från Nordeas sida må jag säga!
Så vi packade gamla husbilen och rullade ut från byn sen eftermiddag och lämnade sonen som hus- och kattvakt.
 
Första dagen åkte vi nästan ända till Junsele och stannade vid en rastplats halv ett på natten där det stod några andra bilar och sov över.
På morgonen åkte vi de milen som var kvar till dotter D i Yxsjö.  Så kul att se dem!  Vi var ju där i påskas men det känns som flera år sen.  Hundarna var ystra och glada och vår gamla Tequila är lika vacker som vanligt trots sin höga ålder!
 
Vi lastade av grejer de skulle ha och tog en fika, inspekterade det berömda växthuset som ju omnämnts i tidningen av en knepig dam haha.  Hon har ju anklagat dem för att ha stulit värdefulla plankor och använt till sitt växthus där de säääääkert odlar cannabis!
Nu är växthuset byggt av enbart lecablock och reglar och det är bara grönsaker i det men men... ont förtal sprids lätt i små orter.
 
Vid lunchtid rullade vi vidare och stannade på Hotell Toppen i Storuman.
 
 
 Jättefint med ställe med underbar utsikt från altanen och med underbar mat!
 
 
Vi tog in stuvad ren- och älgskav med pressad potatis och kantareller... ja mannen utan svamp då den klenisen, haha.
Vi fick köpa ett stort paket av det goda hårda brödet de bakade i köket där för 25 kr när vi frågade,  jättefin service!
Mätta och belåtna åkte vi mot Tärnaby, tankade och åkte över fjällen mot Mosjöen,  mannens hemby.
 
 
Jag kan inte se sej mätt på vyerna fast jag åkt här rätt ofta nu men jag är förvånad att det är så mycket snö kvar i fjällen, det brukar det inte vara i juli men å andra sidan så har dom väl inte haft någon bättre sommar än oss här uppe vad jag vet.
 
Vi checkade in på campingen fast vi får bo hos vänner, känns skönt att ha sitt eget och det blev inte så dyrt alls med elstolpe. 1300 kr för fyra nätter med all service.  Dessutom går vi vart vi än ska för den ligger centralt och de vänner vi ska besöka bor inom gångavstånd.
Igår kväll gick vi bara en sväng till kyrkogården och sedan genom centrum innan vi kröp till kojs.
Vaknade imorse av lite regn men det försvann snabbt och nu skiner solen.
Vi flyttade bilen för att komma lite från vägen,  de byggde E6:an rätt nära campingen tyvärr och när vi fått allt i ordning där upptäckte mannen att vattentanken nästan var tom.
Packade in allt igen och åkte till påfyllningen och passade då på att ta en ännu bättre plats nära serviceanläggningen och affärerna. :o)
 
VI gick en vända till Europris, som ju lagt ner i Sverige och shoppade loss för 1180 norska friska men det blev massor med rejäla sockor,  billigt konstnärsmaterial till dotter och son, husgeråd och lite annat smått och gott.
Nu sitter vi utanför husbilen i solen,  ska snart in till centrum med vänner och speja lite.
 
 
Underbar semester!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Paula i pörtet

Publicerad 2012-07-12 15:13:23

Tycker inte ett dugg synd om er nej, va bra ni har det!
Kram

Postat av: Selma

Publicerad 2012-07-13 10:52:45

Ha det underbart du med!

Postat av: Mia

Publicerad 2012-07-14 07:45:04

Det låter som om ni har det riktigt härligt, jag önskar att er fortsättning på ledigheten blir lika bra. Vackra vyer du fångat på fotona.

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2012-07-15 09:06:55

Ser ut som en mycket trevlig ledighet! Jag har läst igen din blogg nu efter en vecka i surftorka. En husbil skulle jag verkligen vilja ha, men vi skulle inte kunna använda en sån tillräckligt mycket för att det ska vara någon idé, vi reser inte så långt och så ofta.
Ha en fortsatt fin semester!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela