TyraTok

Livet är ett äventyr!

Jobba, jobba , jobba...

Publicerad 2012-09-18 21:55:14 i Allmänt,


... det har varit en intensiv start efter semestern och jag hoppas det lugnar ner sej snart!
 
Mannen har också jobbat hårt fast på hemmaplan med att rensa efter trädfällningen i söndags.
Tomten såg ut som ett slagfält efter att sjutton träd landat på marken av tre väldigt skickliga skogshuggare!
 


 
Många grannar runtom har önskat att dessa stora höga träd ska försvinna, främst de som bor "bakom" granväggen men de har troget fått stå kvar.
Mannen  har grenat och fällt det han klarat själv till grannens glädje, och de har hjälpt till att köra bort ris.
Vi har lyckats få in lite mer eftermiddagsljus men kvällssolen har inte kunnat leta sej in på altanen.
 
Nu i söndags förmiddag kom så vänner som kan sina grejer och fällde allt det stora vi inte klarat av och till och med grannen på andra sidan gatan fick det ljusare!
Det var inga små granar, en del av dem men ljusast blev det när linden (som vi trädkännare trodde var en oxel) föll med ett jättebrak.
Jag var himla nervös för antingen skulle gäststugan ryka... eller altenen för blåsten ökade rejält... men säkra A la den mitt mellan byggnaderna som han gjorde med allt han sågade.
Jag är så himla imponerad och tacksam för deras hjälp!
Och tack grannar som hjälpte till att bevaka våra avspärrningar så ingen smet igenom och hamnade under ett fallande träd.
 
Vääääldigt mycket blev det att ta hand om fast de stora stockarna tog en av killarna hand om som fällde och jag staplade mycket smått under altanen till min eldkorg.
Grannen får ta det han vill ha och mannen har kört många släpkärror med ris till återbruket men helt tomt är det inte än.
Jag tyckte att han skulle ta det lugnt för han stukade foten rätt rejält under fällningen men men... inte lätt att få en duracellkanin lugn. ;D
 
Sherry var inte rädd för motorsågarna utan struttade runt på altanen men när de tunga träden började falla så marken skakade blev hon rädd och ville bara ranta efter mej så då gick vi in.
Ja, jag ska inte säga att inte jag var nervös... mest för grannens hus men sen fick jag höra av dem att de sedan länge haft en extra försäkring eftersom vissa granar vajade i hårda vindar så rötterna kom upp ur jorden.
Var nog i grevens stund som de föll!
 
Till våren ska jag planera tomten med hallonhäck och en fin plats för hammocken och den snygga eldkorgen,  eller det vill jag nog hinna nu snart så man kan sitta ute och mysa i höstmörkret.
 
Nu ikväll fick vi se en ny syn!

Alla tre djuren ligger i soffan, oberörda av varandra!
Till och med Olle och Sigge har legat hela kvällen i soffan utan att bråka!
Himla skönt!!

Kommentarer

Postat av: Denise

Publicerad 2012-09-19 01:12:01

Nu får ni ju verkligen ta och skaffa en kamin; mycket ved v det där ;)

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2012-09-19 09:52:29

Ja du ser vilka såta vänner! Hallonhäck, mums säger jag bara, hade det en gång för hundra år sen, gick där och smaskade dagligen! Ljust och fint har det blivit, behövde ni tillstånd att fälla träden? Jag tycker som dotra, köp en kamin att mysa vid om höstkvällarna!
Kram

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2012-09-22 07:15:58

Det är hopplöst att ta sig upp eller ner på din blogg för mig om jag inte sätter markören längst ner på sidan, högerklickar och kryssar i "stoppa script". jag har ingen aning om vad jag egentligen gör men det hjälper. _Måste göra proceduren varje gång jag vill scrolla, det räcker inte med en gång för alla! Skumt med blogg.se ibland.

Jag läste med spänning om er trädfällning, visst är det spännande! Att ni vågade! Men jag antar att det var etablerade experter ni hade till hjälp, annars går det nog inte att ge sig på såna här projekt.

Riskabelt att ha såna här stora träd kvar också, man vet aldrig när de blåser ner eller om de är murkna inuti och då faller de som de vill.

vi har några bamseträd kvar runt huset. De var rätt små när vi byggde 1977 men nu är de för stora o lite dåliga, så till vintern blir det en del avverkning på tomten.

En trevlig och solig helg önskar jag dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela