TyraTok

Livet är ett äventyr!

Pust, stånk och stön...

Publicerad 2014-08-25 22:43:22 i Allmänt,

... säger jag efter den första arbetsveckan! :)
 
Ville inte gå hemma hela sista lediga helgen och invänta måndagmorgon så vi for till norska vännerna som har den fina stugan i Vansbro på lördageftermiddagen.
R hade köpt nya jaktstövlar till mannen på den stora jakt- och fiskemässan i Elverum så de behövde hämtas.
 
Som vanligt mycket prat, god mat och dryck och så den vackra utsikten!
 
 
Första arbetsveckan blev precis så intensiv som jag anade.
Alla förskolebarn, elever/fritidsbarn ska vara inskrivna på rätt plats tjugonde augusti när pengafördelningen sker.
 
Efter jobbet på onsdagen blev jag hämtade av mina före detta kollegor N och C,  de ville hälsa på i byhåla.
Vi åkte till Campingbadet här utanför och köpte med oss thai-mat hem hit för långsittning med prat.
Man har mycket att babbla ikapp när man inte ses så ofta!
 
N hade också med sin lilla söta vitlockiga hund för att kolla om den trivdes här, i så fall kan vi vara hundvakt i vinter när de ska ut och resa.  
Kan ju säga att Bailey och lille Lotus gillade varandra skarpt...  kanske mest för att Bailey just haft sin första löpperiod! :)  Nejdå, det kommer att gå så bra så med dessa tre fyrbenta och katterna brydde han sej inte alls om!
 
Senare på kvällen fick jag dessutom agera chaufför när mannens jaktkompis sköt en hjort och behövde hjälp i skogen.  Mannen hade just klämt i sej en liten wirre så det blev alltså jag som fick köra när vi skulle hämta jaktledaren (som druckit vin till pizzan) och en släpkärra.
 Det var bara att köra ut i mörka skogen och vänta på att de skulle få ut hjorten till vägen och upp på kärran.
Bailey fick följa med ut och hon vart allt lite uppspelt när hon fick se den.
 
Så vidare iväg ner till slakteriet och då tänkte jag åka hem men blev lite nyfiken på hur det går till när de tar hand om djuret...  lite urkigt var det allt men jag imponerade på mej själv genom att stannade hela kvällen.
Blev natt innan vi var hemma igen så jag sov visst en timme extra på torsdagmorgonen.
Tur man har förstående och snälla kollegor!
 
Efter jobbet på torsdagen tog vi tåget ut till en annan byhåla för att fira kollega M2 som fyllt femtio under sommaren.  Jättegod skaldjursbuffé och gott viiin förstås! :)
Ytterst trevlig kväll!
 
Helt slut som artist på fredagkväll med snark i soffan halva kvällen förstås.
 
Upp tidig lördagmorgon för att åka med fiskevänner till tjejmete i Djurgårdsbrunnskanalen!
 
 
Vilken rolig tävling!
Om man hade betalat via nätet (150 kr) fick man ett metspö, (skulle varit rosa men jag var glad att jag slapp det), annars skulle man ha ett eget fyrametersspö med sej.
Mask och rev med flöte och krok fick man där och så var det bara att trava ut och ta sej en plats.
Vi var tre som åkte upp och till en början stod vi bredvid varandra och skulle fiska mellan klockan elva och ett.
Det gick rätt bra för mej, kom nog bland de tio bästa men det var bara de tre första i varje klass som fick pris.
Eller jag fick pris, det blev utlottning på våra namn så jag valde en fin rosa mössa från föreningen som håller i tävlingen, http://www.fjallorna.se/
Självklart ska vi åka upp nästa år igen och hoppas vi blir fler då!
 
 

Kommentarer

Postat av: Paula i pörtet

Publicerad 2014-08-27 18:05:25

Så fullt program som du har hinner du rakt inte ut i svampskogen innan snön kommer! Det kryllar av svamp, så ta dig bara utanför brandområdet ska du se...
Jag har stått och tittat på älgslakten, när djurkropparna hänger och blir styckade så fint. Säkert lika med hjortar. Äter man kött så tycker jag nästan man ska tåla att se hur man tar tillvara köttet på djuren. Brukar tänka så när jag kollar Farmen och alla flickor är så supertramsiga med hönsen och grisarna. Man behöver ju inte bringa dem av livet själv men se hur det går till.
Har ännu inte lärt mig fiskeriets mysterier, tycker inte det är ett dugg kul...
Kramen

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-08-27 19:22:34

Trevligt ni har det! Jakt och fiske och god mat! Verkar bekant på något sätt! ;-)

Postat av: Inga M

Publicerad 2014-08-27 19:23:45

Tja, som vanligt får jag av-anonymisera mig. Det var jag som skrev ovan men namn och adress är inte automatiskt här vilket jag glömmer bort.

Postat av: åsa

Publicerad 2014-08-29 22:48:08

Mitt barnbarn Elvira, hon var med och sköt en hjort för två år sen och hon var med och slaktade också!
Ja, hon var ju bara 7 år då...
"Var det lite läskigt" frågade jag? Nej, det tyckte hon inte!
"Om man skjuter ett djur, då måste man ju slakta det också"...var hennes kommentar!
Ja, att jag inte tänkte på det.. ;)
Ha dé!/Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela