TyraTok

Livet är ett äventyr!

Åttakommanio grader...

Publicerad 2015-06-18 23:36:26 i Allmänt,

... visar termometern och imorgon är det midsommarafton så det lär inte bli något långbord utomhus imorgon.
Jag är glad att jag inte börjar min semester nu för hur gärna jag än vill vara ledig och lata mej vill jag ha lite sol och värme när jag gör det.
Så jag jobbar på några veckor till innan jag börjar mina fyra veckor den 16/7 och börjar nog med att åka uppåt yngsta dotra med äldsta dotra för då är det marknad i byn, den vill jag inte missa.

Det var lääänge sedan jag hade sammanhängande semester, brukar ju dela upp den lite så man inte ligger efter så mycket när jobbet drar igång igen.
Vi får se hur det går denna gång! :)

Som sagt, imorgon är det midsommarafton och ikväll ställde vi på husbilen för färd mot stugan imorgon.
Dotter J meddelade att storebroders bil gått sönder så han inte kunde åka upp men sådant accepteras inte, alla ska vara i stugan på midsommar, så är regeln. :)
Jag sa att han kan ta min bil och J och T med hund kan åka med honom men imorse när jag skulle åka till jobbet la den av strax innan jag svängde ut på 66:an så det var bara att larva sej hem igen... jag fick igång den och kunde rulla hemåt för att ta bussen istället.
Så broder får låna mannens bil istället, tur att det kan lösa sej.
Sonen har ju numera egen bil så de kan ta sej upp för egen maskin och exkrok med familj åker säkert tidigt imorgon om de inte redan är där.

Förra helgen var det bättre väder och tur var det för då fick vi cruisa lite i grannbyn Hallstahammar.
Mannen körde Ö:s fina Buick.
Denna bild hittade jag i dagsblaskan dagen efter.

Och igår hade vi lite fest, vi firade av en kollega som bestämt sej för att gå i pension nu, några år i förtid.
Hon fick en mapp med ett sånghäfte i som jag hade knåpat ihop med bilder och lite omskrivna texter.
Vi är inte förtjusta i hennes tilltag att gå men förstår henne väl. Jobbet är inte så himla skoj längre och hon har ju Frankrike att åka till. :)

Vi hade hämtat mat på ICA Maxi och det var suveränt gott!

Dags att kasta sej i bingen så man orkar vara uppe länge under den ljusaste natten. :)

Antingen eller...

Publicerad 2015-06-07 00:30:06 i Allmänt,

...att välja mellan regn eller halv orkan börjar bli tröttsamt...  ja vad ska man säga om detta vår/försommarväder!!

Just därför bjuder jag nu på lite bilder från Medelhavet.

Jag är ju ingen globetrotter,har inte rest mycket alls så jag fotade ivrigt från planet.

Här går vi in för landning på den lilla flygplatsen i Beziers.

Vi hade hyrt bil i förväg och det tog ungefär fyrtio minuter att köra till St. Pierre där vi skulle bo hos kollega U, och hon hade en jättefin trerummare med stooor altan så vi bodde som drottningar.
När vi hade installerat oss och druckit välkomstchampagnen som U hade lämnat i kylen sist hon var där så gick vi ner till byn för att äta, men jag fick förstås den berömda migränen som kommer när man ska koppla av,  så det blev en stillsam kväll för mej utan vin.

Dagen efter mådde jag bättre men fick ha solbrillor och solhatt hela dagen för ljuset piggade inte upp den dova tradiga huvudvärken som låg kvar.
Tack gode gud att det finns så bra piller,  jag stopper i mej direkt när jag märker att synfältet börjar krympa och oftast så tar det ner topparna av huvudvärken bra.

Första dagen gick vi till marknaden som var jättestor eftersom det var helg fortfarande och jag handlade två par shorts för 10 euro,  rena rama fyndet.  Hittade också en väska för fem hela euro och sedan handlade vi vin.
U hade tagit med sej tomma petflaskor och det var bara att lämna fram dem och tala om vad man ville ha.
Jag köpte en och en halv liter rosévin för den lilla ynkliga summar 1,80 euro.

Efter god mat och lite vila gick vi ner till stranden och jag kom i havet fast det inte var alltför varmt.
Man kan ju inte åka till Medelhavet utan att bada!

Dagen därpå åkte vi till saltängar där man då utvann salt, jättehäftigt att se.
Man kunde köpa smaksatta saltblandningar och äta ostron men det sistnämnda hoppade vi över.

Dessa ängar låg vid byn Grussan och det var en pittoresk by där vi stannade nästan hela dagen.
Blomtant som jag blivit på äldre dagar var jag ju tvungen att fota denna vackra stockros.

Fantastisk utsikt fick vi när vi klättrade upp till den gamla ruinen på en bergstopp.

Fanns mycket fint att se nere på de smala gatorna också!

Vi hann också besöka två vingårdar där vi shoppade loss lite.
Man fick provsmaka det man var intresserad av och det gjorde vi! :)

På kvällen åkte vi till en liten vingård med en riktigt fin restaurang, fast det såg bara ut som ett litet stenhus med ett vidhängande plåtskjul när vi åkte dit på smala snirkliga vägar.

Jag valde att äta havets frukter och det var otroligt gott.
Och ja, det läggs pommes på alla tallrikar i Frankrike. :)

Sista dagen var vi ner på den nu betydligt mindre vardagsmarknaden och handlade lite krafs,  jag tog ett glas sangria när de andra fikade och sedan gick vi längs den långa stranden för att avsluta med ett dopp i ett betydligt varmare hav än då vi badade två dagar tidigare.

Sedan var det bara att gå hem och käka lunch, slappa lite och dricka ur resterna och så städa lägenheten innan vi åkte till flyget igen.
Det var verkligen fyra toppendagar och jag är så glad att U ville ha med oss till sitt franska hem.
Dessutom hann vi se och uppleva mycket eftersom de nu varit där i fyra-fem år och rekat.
Det var dessutom jättekul att åka med mina team-kollegor,  det kommer att bli tomt när U går i pension om tre veckor.