TyraTok

Livet är ett äventyr!

Tredje trippen...

Publicerad 2015-09-01 19:58:45 i Allmänt,

... ändrades lite i sista stund. 
 
Vi hade tänkt åka till Öland några dagar och sedan ner till Karlskrona, sedan mot Österlen och sen hemåt men det blev bara Öland för hela slanten.
 
Vi kom iväg sent och väl på ön åkte vi söderöver för jag ville se ställplatsen som blev vald till den finaste 2015, Degerhamn.
När vi kom dit hade det redan blivit mörkt och vi tog bara en plats på gräsmattan för det var fullt av husbilar ute på den fina udden.
 
Jättefint ställe men vi upptäckte rätt snabbt att det inte fanns så mycket att göra och att sitta och titta är ju inte vår grej. :)
Så vi betalade för övernattningen och for neråt mot Långe Jan, jag hade inte varit där förut.
 
193 trappsteg senare...

Jag tycker det var häftigt att se alla olika fågelarter och man skulle tydligen också kunna se sälar men det såg jag inga nere vid stranden.
 
Efter den klättringen och fågelskådandet åkte vi på yttre sidan av Öland upp mot Borgholm för att ställa oss på ställplatsen någon natt.
Men det var fullt så vi kollade på campingen och där fanns gott om plats för bara en hundring mer så vi la oss nära stranden.
 
Det blev två dygn av shopping, ätande och drickande samt bad för hundar och mej.
Sedan meddelade kompisarna J och K att de var på väg upp från Karlskrona och vi skulle sammanstråla i Böda hamn så vi packade ihop och åkte upp dit för att få bra plats. 
Det fick vi, samma som förra året på första parkett mot havet.
 
 
Det är alltid roligt att umgås med J och K,  dom vill också upptäcka saker och njuta av semesterlivet.
 
 
 
Jag vill till Byxelkrok deklarerade jag dagen därpå och jag fick gehör så vi åkte uppåt och hittade plats i vid hamnen.
Det var en riktigt mysig liten fiskehamn med roliga små butiker och restauranger.
Fördelen med att åka i augusti är att det inte är så mycket folk men en liten nackdel är att en del butiker har stängt eller väldigt kort öppettid.
 
När vi satt här och väntade på mat såg jag en så fin emaljkatt utanför en butik mitt över gågatan men jag såg inte prislappen och när jag gafflat om den ett tag reste sej mannen och klev över staketet och gick och köpte katten åt mej. :) 
Där imponerade han allt lite på mej! <3
 
Se så fin den blev hemma på väggen!
 
Hundarna verkar gilla husbilslivet,  men det tar på krafterna med så mycket intryck och mycket bad.
 
 
 På morgonen blev vi väckta tidigt av en hund som skällde och skällde, instängd i en bil och mannen ringde hit och dit på olika nummer han hittade när han kollade upp registreringsnumret och till slut kom en karl ut från lägenhetshotellet.
Då hade mannen redan tagit ut hunden från bilen för bakluckan gick att pillra upp, och gett den vatten. Den satt i bur utan vatten och med rullkoppe! på!   En av alla som blivit väckta, en tysk som bodde på hotellet sa att hunden hade legat i bilen hela natten men karlsloken försökte inbilla oss att han la ut den kl 6 på morgonen... en del borde inte få ha hund!
 
Nå, efter lite mer shopping åkte vi ner mot Borgholm igen och tog åter in på campingen, fick plats på den fina Solsidan,  När vi var där några dagar tidigare var det fullt på den udden men nu var det ny vecka och lite folk.
 
Mera shopping, god mat och dryck samt bad!
 
Ja, det var ju mest J och jag som badade och hundarna förstås.
Första kvällen fick vi trevligt sällskap av ett par från Gävle som stod nära oss och deras lilla hund blev så kär i Sherry, jätteskoj för hon väljer noga vilka hundar hon gillar och det brukar inte vara de små.
När vi hade ätit klart kom de över med en bricka med Spanish coffee,  såååå gott!
 
Sista kvällen på Öland käkade vi hemma istället för att gå ut och det är banne mej godare.
 
Efter Öland landade vi en stund i Västervik.
Men vi stannade bara över dagen och skildes åt från J och K som övernattade.
Vi hade ju ett par katter hemma som säkert jamade efter oss trots att dom har en suverän kattvakt som lät oss vara borta i sju nätter istället för de fem vi hade tänkt oss!
 
Och nu vet vi inte om vi vill sälja husbilen längre, haha.
Det är trots allt så smidigt för två rastlösa personer att flytta på sej och är vädret dåligt kan man åka in i någon stad eller samhälle. Dessutom träffar man så roligt folk på ställplatserna.
Denna vecka på Öland var nog en av de bästa semestrarna jag haft på länge. :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Paula i pörtet

Publicerad 2015-09-01 20:49:31

Hej, va skoj att ni hade en lyckad semester! Vi var på Öland långt in i september ett år och jag njöt i fulla muggar av tystnaden och lugnet. Men precis som du säger så var en hel del ställen stängda för säsongen o det var lite trist..
Kram

Postat av: Annika

Publicerad 2015-09-01 21:18:18

Hej, förstår att ni tvekar över att göra er av med husbilen - den ger ju faktiskt stor frihet:)

Postat av: Annika

Publicerad 2015-09-06 17:08:58

Mysigt att åka lite på eftersäsong.
Jag bodde ju i Kalmar två år och var en hel del på Öland olika årstider. Men Öland i juli är inte riktigt min grej. Byxelkrok är fint.
Må så gott!
Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela