TyraTok

Livet är ett äventyr!

Man kan leva länge...

Publicerad 2018-09-11 12:37:08 i Allmänt,

... på semestern denna sommar!

Ganska oplanerade veckor blev helt perfekta!
Vi startade färden med ett stopp utanför Vansbro där norska vänner har sitt sommarparadis.
Inga som helst problem att ha denna utsikt från husbilen.

När vi kommit i ordning fick jag ett glas gott rosévin på bryggan, det blev bad och snack  om vad som hänt sen vi sist sågs.
Hundarna badar oavbrutet och sedan serveras god middag på altanen.
När vi satt där och åt sa mannen att nu kommer en hund springade och så hörs plask.
Badankan Bailey har puttat upp sidoruten på husbilen och hoppat ut!
Oss brydde hon sej inte ett dugg om utan det var bara stranden som lockade!  :)
Sherry satt snällt kvar i bilen hon, stackaren men hon fick också komma ut och bada igen.
På kvällen spelade vi Sequence som är så himla roligt, måste köpa ett till stugan.

Efter god frukost tog vi en långpromenad med alla hundar innan vi tuffade vidare mot Mora där vi skulle bo på campingen en natt för att umgås med andra norska vänner som stod där med sin husbil.
Gillar den campingen för den ligger otroligt bra till där, bara några få steg in till centrum och vi fick tips om en ny restaurang som hade riktigt god mat.

När vi checkade ut hade våra kompisar kollat vilken väg vi enklast skulle kunna ta oss över till Norge utan att det var avstängt för skogsbränderna så vi åkte upp till Särna först.
Där var full rulle med brandmän, helikoptrar, hemvärnsmän och så kom de italienska flygplanen också in.
Jag bunkrade laktosfri mjölk för den är dyr i Norge och sen åkte vi till Idre där vi tittade in på Apoteket Röda näsan för det är ju också dyra varor i grannlandet.

Mot kvällningen landade vi i Röros och hittade en bra ställplats nära centrum med mycket trevligt folk.
Vi installerade oss och gick en lång promenad med hundarna innan vi gick in till centrum, och jisses vilken charmig liten stad!
Fönstershoppade lite innan vi satte oss på en mysig innergård och tog oss ett glas.
Vi blev tvungna att gå in på förmiddagen igen och handla lite av allt fint vi såg i fönstren och titta lite på det stora gruvmuséet dom har.

När vi kände oss klara med Röros styrde vi mot norr, vi skulle hälsa på en kusin till mannen och sedan åka in till Trondheim så jag äntligen skulle få se Nidarosdomen.
Fantastisk byggnad, tyvärr fick man inte fotografera inomhus.
När vi vandrat runt inne ville jag upp i tornet men läste att det var mörkt och trångt så då fick jag tänka om, det är ju inte min starka sida att gå i trånga prång.
Hade velat stanna en natt och se mer av Trondheim men det får jag göra någon annan gång.
Man är ju lite tidsbegränsad när man reser runt och har katter hemma, även om vi har världens bästa kattvakt.