TyraTok

Livet är ett äventyr!

På vift igen...

Publicerad 2012-07-30 10:46:33 i Allmänt,

... är vi,  denna gång med broder och min son med i bilen.

Vi anlände hos dotter D i Åsele ca halv ett inatt med husbilen fullproppad med fotoutrustning, tavlor och en garderob som hon haft förvarat hos min bror.
Efter urlastning och lite snack somnade de flesta utom dotra, bror och jag som satt uppe till halv fyra och pratade.

Vaknade halv tio av att regnet smattrade mot husbilstaket... hmmmm... det var kanonväder hela vägen upp igår men vart tog det vägen?
Nå,  när de andra börjar vakna inne i huset ska vi åka vidare mot min födelseort Kemijärvi i norra Finland så vädret känns inte så jätteviktigt just nu.

Till Vingåker...

Publicerad 2012-07-26 23:28:30 i Allmänt,

... skulle vi idag för att besöka outlet och titta på valpar.
Startade i god tid men när vi var på väg ringde f d hyresvärden... höet måste in nu när vädret var OK så det var bara att vända för mannen hade lovat att hjälpa till.
Vi hann i alla fall lämna tillbaks hyrbilen till Tumbo som mannen fick låna när han åkte tillbaks med husbilen för att få kyl/frys fixat.  Funkar inte fullt ut på gasol och det känns som rätt viktigt.

Jag blev lite besviken och åkte till Åsby för att tröstshoppa lite blommor och sen blev det bättre. :o)
Halv fem var mannen hemma igen och vi for iväg med matpaus i Julita.
När vi om fram blev vi rejält utskällda!
Himmel vad med hundar tänkte jag men det var bara fyra plus valparna som bjäbbade hela tiden, så sööööta.
Vi hade spejat in filmer och bilder på FB från Smilla wachtel och jag fastnade för den lilla tiken med ett vitt hjärta på ryggen och det visade sej att mannen tänkt i samma banor.

Lustigt nog kom hon kravlande över madrassen mot mej när jag hukade mej vid valplådan!
Mamman var helt charmerande och de hade en hund av denna blandning wachtel/vit älghund sedan tidigare och han var så lik min gamla Oliwer så det var skrämmande!!
Vi var kvar hos de trevliga hundägarna i två timmar,  mycket kompetenta hundmänniskor och så sympatiska!
Kunde plockat med mej den här raringen också!

Oj så stor bilden blev! :o)
Så söta syskon som hittats i en lada och veterinären trodde inte de skulle klara sej men det gjorde dom... ooooh så söta!!

Ni som är FB:are kan söka på Smilla wachtel så ser ni alla valpar.

De e mycke nu...

Publicerad 2012-07-23 12:04:14 i Allmänt,

... för i fredags fick vi åka och hämta nya husbilen på eftermiddagen och den är då helt fantastisk jämfört med den gamla både vad gäller inredning och finesser och vad gäller motor och styrka.
Tumbo var noga med att vi skulle få en genomgång nere vid deras verkstad och det är ju vettigt så man kan hantera allt för det var som sagt stor skillnad mot den gamla som ju är 22 år gammal.

Framför allt skönt med en dubbelsäng istället för alkoven som vi aldrig använde!

Eftersom vi ville prova bilen lite åkte vi upp till stugan i lördags.
Mannens dotter hade aldrig varit där, och exmake med familj, dotter J med T plus bror skulle dit och då är det alltid kul att vara där.

Det växer och frodas efter allt regnande men blåbär och svamp var det inte så gott om.
Mannen skrapade ihop så hans dotter och jag fick några svampmackor igårkväll i alla fall.

Hittade dessutom så fina bilder som brorsan tagit dit, bilder från semestrar och lite annat.
Bland annat hittade jag den här bilden på yngsta dottern och mej och det finns inte många på oss tillsammans.

Inte är vi lika direkt, haha.

På söndagen kom sonen upp med vänner som ska stanna veckan ut men vi andra åkte hem framåt kvällningen, jobbet kallar på de flesta av oss.

Imorse for mannen till Arlanda med dottern som flög hem till Bodö och jag åkte till jobbet.
När jag landat ringer mannen och berättar att de norska vännerna planerar att komma ner till byhåla från sin stuga utanför Vansbro idag!!
Trodde det skulle bli slutet av veckan och då var det bara sagt att eventuellt... pust... huset är lite rörigt efter semester,  gäster och byte av husbil men det får dom tåla.

Nu ringde mannen igen... vännerna E och A kommer på lördag för att ta ner våra stora granar på tomten på lördag om det inte blåser alltför mycket... tight för på söndag ska vi åka till norra Finland... hoppas vi hinner få undan allt...
Pust pust... bäst att jobba på lite för man lär ju gå hem tidigare om vi får främmande!

Tillbaks...

Publicerad 2012-07-18 13:33:46 i Allmänt,

... i den bistra verkligheten efter 13 lediga dagars underbar frihet!

Men det känns inte alls så illa eftersom sommarsolen ännu inte visat sej i full skrud utan bara kikar fram då och då och däremellan regnar det mest.
Ska jobba från idag onsdag till och med torsdag nästa vecka och här är lugnare än lugnast så jag står nog ut.

Vi kom hem från resan i norr natten mellan måndag och tisdag,  halv två dundrade vi in på den sovande gatan med husbilen så alla grannar skulle veta att vi var hemma. :o)
Med oss hade vi mannens äldsta dotter som skulle följt med redan från Mosjöen i husbilen men hennes bagage skickades fel från Bodö så hon var tvungen att invänta det och sedan flyga till Arlanda dagen därpå och från Arlanda vidare till Sundsvall där vi plockade upp henne.
Så nu har vi bägge våra äldsta barn, 82:orna hemma... känns ovanligt men väldigt bra! :o)

Vi åkte från Norge i söndags eftermiddag och landade i Yxsjö hos yngsta dottern kl 22.30.
Vi satt och pokulerade över ett glas vin eller två, dotra och jag som orkade sitta uppe i den ljusa natten och på måndagen gick vi på Åsele marknad några timmar.
Efter det började vi rulla neråt i landet och efter Sundsvall och upphämtning av A tyckte mannen att vi skulle åka hela vägen hem och tja... han körde ju så visst.
Inte för att jag gillar att åka i mörker men onekligen kändes det skönt att komma hem och få en dag ledigt innan jobbet kallade.  Den dagen spenderade vi på IKEA och sen på kvällen hade vi sill-och nubbe-middag. :o)

Vi besinnade oss...

Publicerad 2012-07-12 13:51:40 i Allmänt,

... köpte inte den sprillans nya husbilen utan åkte till Tumbo och tittade på lite andra bilar på måndagen efter att jag varit på banken i sta´n för att få betalt för min lägenhet.
Jag har ju hyrt ut den i två månader till det unga paret för tjejen fyllde 18 i söndags och fick loss sin del av kontantinsatsen.
Nu funkade inte den affären fullt ut för tjejen hade inte fört över pengar till Nordea från Swedbank men det skulle lösa sej dagen efter och jag skulle inte behöva åka in till sta´n igen.

Nå, vi föll för en husbil båda två men när vi tittade med säljaren på bilens info visade den sej ha kraftigt höga fuktvärden i bakre hörden så den skippade vi.
HIttade en annan som var fin och praktisk med dubbelsäng istället för den här alkoven vi har där inte jag kan sova p g a min cellskräck.
Nu skulle vi inte hinna få den innan vi skulle åka på semester men den står ju där... förutsatt att jag får lån på den förstås... vi får se.

På tisdagmorgon var vi på banken och skulle fixa min inbetalning på huset men naturligtvis hade inte lägenhetspengarna kommit.  Nu kunde hon lösa det genom att bevaka om jag  bara skrev på så det var inget problem och när vi gick kom hon efter och hojtade att nu var pengarna inne, skönt.
Snabba ryck från Nordeas sida må jag säga!
Så vi packade gamla husbilen och rullade ut från byn sen eftermiddag och lämnade sonen som hus- och kattvakt.

Första dagen åkte vi nästan ända till Junsele och stannade vid en rastplats halv ett på natten där det stod några andra bilar och sov över.
På morgonen åkte vi de milen som var kvar till dotter D i Yxsjö.  Så kul att se dem!  Vi var ju där i påskas men det känns som flera år sen.  Hundarna var ystra och glada och vår gamla Tequila är lika vacker som vanligt trots sin höga ålder!

Vi lastade av grejer de skulle ha och tog en fika, inspekterade det berömda växthuset som ju omnämnts i tidningen av en knepig dam haha.  Hon har ju anklagat dem för att ha stulit värdefulla plankor och använt till sitt växthus där de säääääkert odlar cannabis!
Nu är växthuset byggt av enbart lecablock och reglar och det är bara grönsaker i det men men... ont förtal sprids lätt i små orter.

Vid lunchtid rullade vi vidare och stannade på Hotell Toppen i Storuman.

Jättefint med ställe med underbar utsikt från altanen och med underbar mat!

Vi tog in stuvad ren- och älgskav med pressad potatis och kantareller... ja mannen utan svamp då den klenisen, haha.
Vi fick köpa ett stort paket av det goda hårda brödet de bakade i köket där för 25 kr när vi frågade,  jättefin service!
Mätta och belåtna åkte vi mot Tärnaby, tankade och åkte över fjällen mot Mosjöen,  mannens hemby.

Jag kan inte se sej mätt på vyerna fast jag åkt här rätt ofta nu men jag är förvånad att det är så mycket snö kvar i fjällen, det brukar det inte vara i juli men å andra sidan så har dom väl inte haft någon bättre sommar än oss här uppe vad jag vet.

Vi checkade in på campingen fast vi får bo hos vänner, känns skönt att ha sitt eget och det blev inte så dyrt alls med elstolpe. 1300 kr för fyra nätter med all service.  Dessutom går vi vart vi än ska för den ligger centralt och de vänner vi ska besöka bor inom gångavstånd.
Igår kväll gick vi bara en sväng till kyrkogården och sedan genom centrum innan vi kröp till kojs.
Vaknade imorse av lite regn men det försvann snabbt och nu skiner solen.
Vi flyttade bilen för att komma lite från vägen,  de byggde E6:an rätt nära campingen tyvärr och när vi fått allt i ordning där upptäckte mannen att vattentanken nästan var tom.
Packade in allt igen och åkte till påfyllningen och passade då på att ta en ännu bättre plats nära serviceanläggningen och affärerna. :o)

VI gick en vända till Europris, som ju lagt ner i Sverige och shoppade loss för 1180 norska friska men det blev massor med rejäla sockor,  billigt konstnärsmaterial till dotter och son, husgeråd och lite annat smått och gott.
Nu sitter vi utanför husbilen i solen,  ska snart in till centrum med vänner och speja lite.

Underbar semester!!

Vaknade...

Publicerad 2012-07-08 09:23:26 i Allmänt,

... lyssnade... insåg att det regnade rejält och kom på att katterna var ute så jag for nerför trappan,  kastade upp altadörren och Olle kom som ett skott.
Han hade legat under bordet men Sigge sov gott i hammocken han, plirade yrvaket mot mej.
Går ingen nöd på de där katterna inte.
Olle har slarvat bort sitt andra halsband nu,  jag undrar var han gör av dem?  Jag som hade köpt ett nytt glittrande disco-halsband till honom! ;o)
Tittade på klockan... 7.30 en söndag... jaja... lär hinna en hel del idag då!

Skönt med lite regn efter den kvävande hettan som var igår.

Behöver nog inte vattna idag i alla fall!

De tre första dagarna av semesterperiod nr 1 har gått i rasande takt... föga förvånande för det gör ju lediga dagar allt som oftast.
I torsdagskväll åkte vi in till staden en sväng för att se på snygga bilar... Power Meet rullade igång och det var fullt ös nere på Sjöhagsvägen med bilar, åskådare och försäljning.
Vi satt några timmar och tittade, käkade lite mat och åkte hem vid 23-tiden, en lugn kväll.

På fredagen åkte vi till Örebro för att titta på en husbil... vi har funderingar på att byta till en lågbyggd halvintegrerad lite nyare bil för ingen sover ändå upp i alkoven,  speciellt inte jag som har lite cellskräck.
Drar onödigt mycket diesel att ha alkov då känner vi.
På Husbilsborgen var dom måttligt intresserade av att sälja... kändes inte förtroendeingivande för två sekunder.
Det stod ett par där och väntade på att ägarna skulle komma tillbaks från lunchen och det visade sej att de åkte när det paret kom!!
Då stannar man väl och skjuter på lunchen om man är intresserad av att sälja?
Ja, i min värld i alla fall... eller så åker den ena och äter... jaja... vi åkte i alla fall därifrån för det kändes som sagt inget vidare.

Åkte till Marieberg där Adria har försäljning men de prisklasserna hade vi inte tänkt oss...
Vi kikade runt i bilarna och mannen fastnade för en Travel Master som skulle gå på 440 000 i ganska halvskapligt skick...  det tyckte inte jag utan jag fastnade för en bil som heter Sun Living.
Nu var den sprillans fabriksny men vi räknade ut att om vi gav en skaplig kontantinsats skulle vi  bara ha 800 kr till i månaden att betala!!
Förutsatt att man får den gamla såld förstås... så nu grubblar vi...  ;o)
Skönt med alla garantier man har på en ny bil... åh vad svårt!

Fredagkväll blev det Power Meet igen och jag behövde inte köra för vi åkte med E och några till in.
Träffade mycket folk man kände igen så man kom inte många meter mellan snacken och mina gamla kollegor hade sin standardplats utanför Lögarängsbadet så där fastnade jag ett tag naturligtvis.

Mycket trevlig kväll och regnet började droppa lite när vi ätit och var på väg hem, perfekt.

På lördag var det dags för pärlträff men sonen lånade min bil så jag trodde jag skulle få hoppa över.
Men då ringde H, en tjej i gruppen som också flyttat hit till lilla byhåla och vi kunde ta deras bil om jag ville köra och det ville jag ju.
Jättekul dag och jag fick faktiskt fyra smycken gjorda, annars brukar jag mest prata och handla av säljarna som kommer, haha.
Lärde mej att göra jätteläckra arrmband med resår.
Knåpade också ihop en fotlänk... måste göra några till mej själv idag för jag hittar inte mina men den här blev dock till försäljning liksom armbanden.
Efter pärlträffen blev det poolbad hos K och Ö.
Mannen hade varit på Johannisberg och hjälpt till att packa ihop hans försäljningsgrejer och kört hem allt, bl a vår husbil som de lånat över helgen.
Nu låg vi och skvalpade bra länge i deras pool, jättemysigt under taket och ett glas rosé på kanten. :o)
Vi hade tänkt cruisa lite i Buicken men chaffisen blev så trött efter mat och bad så vi skippade det och det var skönt att cykla hem i den varma natten och sova i tid.

Projekt säng-gavel blev förresten så här i slutänden.
Ska fixa till sängborden bara... tror jag byter ut dem mot de gamla fina i björk som vi tog hem från Norge för jag slår huvudet  mitt ibland. :o)  Då slipper jag dessutom måla om de här för vi har en fin gammal bokhylla i björk i rummet också.

Nu ner till tvättmaskinen, synd bara att man inte kan hänga ut... men det kanske klarnar!

Halv tio...

Publicerad 2012-07-05 14:03:38 i Allmänt,

... klev jag upp... åt frulle och drack kaffe... spanade runt lite i trädgården... salladen växer nu men jag tror bestämt någon har rumsterat om i ena krukan...

... verkar dock inte som om något uträttats tack och lov.

Bad mannen lyfta ut den gamla dörren jag hittade i garaget för att kunna påbörja mitt projekt.
Såg en gång en bild där man använt en gammal sliten dörr som sänggavel och vi behöver just en sänggavel.
Tänkte köpa en sådan där Malm-histora på IKEA för det är ganska bra förvaring i den men tack och lov dök den här bilden upp i mitt huvud igen.
Letade på Blocket efter en gammal dörr men en dag när jag var i garaget och rotade i de fortfarande ouppackade lådorna fick jag syn på en gammal dörr!
Vilket flyt!

Nu har mannen strippa den från gångjärn och lås,  jag skrapat den och skurat av den... väntar på att bärhjälp ska komma hem och få den på plats för den var attan så tung.

Så var man där...

Publicerad 2012-07-04 21:42:25 i Allmänt,

... springer som en tok sista timmen mellan rummet och kopiatorn, kollar igenom köer, erbjudanden, mail och donar.. men så inser man att man inte är oumbärlig och går hem för att få sina efterlängtade LEDIGA veckor.

Nu har jag delat upp semesterperioden i två men börjar med 13 dygn och de dygnen startade jag upp med bästa kollega B och AW med god räkmacka på Harry´s.

Jaja, två glas vitt och en irish slank ner också i solen på verandan medan V8-mullret dök upp då och då framför Stadshotellet i väntan på att Power Meet drar igång..
Vi har som vanligt mycket att pladdra om och jag tycker det är kul för det sitter aldrig fast  hos B, hon är ju vädur!
Har man en idé så hakar hon på och vi har rätt många ibland.
Nu planerar vi för en tur till Jokkmokks marknad i februari, läckert!

Vid åttasnåret ringde mannen och undrade om jag skulle med hem till byhåla, han hade hjälpt Ö med frakt av vår utlånade husbil, jänkare och allt annat stuff för hans säljardagar på Joberg, som vanligt.
Passade ju perfa ... nu är jag hemma, himlen är blå, vinet kylt och jag är ledig!!!

Tre små ynka dagar...

Publicerad 2012-07-01 21:13:29 i Allmänt,

... kvar sen blir det semester i nästan fjorton dygn!
Sedan jobbar jag en och en halv vecka innan nästa period börjar.
Ska bli obeskrivligt skönt att slippa släpa sej upp och till jobbet ett tag! :)

I fredagskväll hade jag kollega/vän B med mej hem efter jobbet och väninna A dök också upp, vi kokade färsk potatis, dukade upp sill och sallad och åt och drack gott.
När  Ö och de andra gubbrockarna spelade med sitt gamla band Progress nere på scenen i centrum gick vi dit och lyssnade och sedan hem igen och drack en Irish och pratade några timmar innan de åkte hem.

Ytterst trevlig kväll igen för torsdagkvällen var också en toppenkväll med B och A plus C.
Vi var i Cirkus tält ett tag, sedan ner till stora scenen och tittade på Kapten Röd och sedan upp till Vardas tält för att se och höra Micke Rickfors.
Efter det ner till stora scenen igen för att spana in Takida.

Maffig spelning måste jag säga... så bra!

Lördagen blev lite lugnare,  jag donade på här hemma medan mannen var vid fiskesjön för att laga bommen någon idiot kört sönder.
  Vid lunchtid ner till centrum och kollade lite i stånden.  Suradagarna verkar krympa mer och mer men den stora marknaden var ju idag i parken.
Hann tyvärr inte dit men vi var ner en stund igår kväll så jag hann köpa lite tomatplantor och någon perenn av en dam som alltid står där och säljer växter.
Imorse dök brorsan upp och vi fikade och snackade några timmar och le grand tour här. :o)
Vid halvett-tiden klev mannens yngsta dotter in, hon hade övernattat i vår husbil efter att ha varit på fest inatt.  Har ju inte hunnit köpa min bäddfåtölj till hobbyrummet än och i stugan huserar ju sonen så hon hade fått sängplats där när hon ringde och frågade inatt.
Själv sov jag som en stock men hade ett svagt minne av att jag hört mannen prata om henne innan han åkte och fiskade 03.30 imorse. :o)