TyraTok

Livet är ett äventyr!

Tripp nummer två...

Publicerad 2015-08-13 10:50:47 i Allmänt,

... gick upp i Dalarna eftersom vi redan i januari köpte biljetter till Kalle Moreaus allsång i Orsa.

Det är egentligen inte min stil av evenemang men jag ville gärna se Orsa och jag gillar Kalle så vi packade husbilen och började åka uppåt Dalom.
Första anhalten blev Rättvik där Classic Car Week just började.
Vi tänkte att vi inte skulle kunna hitta någon ställplats utan skulle få ligga på en fiske-camp strax utanför.
Men så hörde vi på nyheterna om vargen som härjat och rivit så mycket får och lamm nära inpå så då sa mannen att där bor vi inte med hundarna.
Chansade istället vid första skylten och helt fantastiskt fanns en plats bredvid trevliga skåningar på första parkett!

Det blev en kul kväll och vi fick se många fina bilar passera.  Visserligen lite livligt på natten men det tystnade till slut och jag fick några timmars sömn. Mannen han sover ju om det så vore ett jordskalv han.

Efter morgonpromenad ut på långbryggan...

... och frukost rullade vi mot Orsa och det måste jag säga var en kanonfin camping!  Dit kommer jag att återvända, blev helt frälst för den ligger så fint vid Orsasjön med de blå bergen i fjärran.

Uppträdande på kvällen blev faktiskt över förväntan med Kalle, Willy från Bygglov, Shirley Clamp som var riktigt rolig och så det nya stjärnskottet Nova Miller.
Man tog sin stol och sin picnic-korg och satte sej där man ville på udden, jättemysigt.
Endast några droppar regn föll mot slutet annars var det bra väder.

När vi var där fick vi en hälsning på FB från norska vänner till mannen som låg i Mora med husbil så då åkte vi dit och stannade en natt bredvid dem.  Det är ju inte ofta han kan träffa sina gamla vänner och de var verkligen trevliga.
Mora camping var också fin men inte lika bra som Orsa tycker personligen.
Men Mora centrum var fint, vi gick på Zorn-museumet och vi åt en god middag på Korsnäsgården.

På vägen hem åkte vi in på Nusnäs och jag köpte en omålad dalahäst, får se hur jag ska dekorera den.
Kanske så här...

Vi åkte också in på Nittsjö keramik, och detta ville jag haaaa...
... men det hade jag inte råd med utan det fick bli...

Lite farande...

Publicerad 2015-08-01 10:17:42 i Allmänt,

... har det blivit och fösta turen gick mot norr.

Andra semesterdagen packade jag bilen med broder, dotter J med pojkvän + hund och for mot yngsta dottern i södra Lappland.

Det tar sin tid att köra de ca 65-70 milen, speciellt med hund i bilen som behöver luftas och rastas ofta men det är det verkligen värt för att få träffa dotter D med sin A och hunden Gaya. Två av katterna fick vi också träffa men nytillskottet som flyttat in hos dem höll sej borta när vi kom stormandes.
Första kvällen satt vi uppe till långt in på natten för att prata.

Jag bara älskar de ljusa magiska nätterna uppe i norr!

Vi prickade förstås in Åsele marknad och dit in for vi i dagarna tre, döttrarna och jag var ivrigast förstås.
På måndagen slog vi till och fyndade det vi tittat ut.

Det är så lugnt och avslappnat där uppe och ingen TV att glo på så det var Yatzy-spel på kvällarna varvat med promenader.

Som vanligt extreeeeemt tråkigt att åka hemåt men jag hoppas kunna återvända i september.