TyraTok

Livet är ett äventyr!

Min intention...

Publicerad 2008-11-06 09:26:03 i Allmänt,

... var att ta mej till jobbet idag.

Kändes rätt skapligt igårkväll och jag börjar bli lite uttråkad.
Egentligen gillar jag att vara hemma och skrota men jag orkar liksom inte ta tag i något så jag tänkte testa att gå till jobbet och se om jag orkade ta tag i något vettigt där i stället.
Hostade inte speciellt mycket heller för den delen under gårdagen.

Men men... natten blev en lång hostattack så häckade i soffan. Flyttade in till sängen vid 5.30-tiden och föll i total koma, mannen väckte mej 8.30 när han skulle åka till Skavsta för att hämta folk åt en kompis.
Jaja, nu sitter jag här igen i min lila morgonrock och turkosa kaffemugg och tittar ut på det soliga vädret... och ser julmiddagen minska radikalt i storlek... måtte jag få använda semester istället för sjukdagar.

Pratade med min bror igår, han ringde när han var på väg hem från skroten.  Jag hade messat honom om att jag hade hans mobilräkning här så han inte åkte upp till stugan i onödan för att hämta post men han hade skrotat sin gamla Sierra och gick nu hem så den risken var ju inte så stor, haha.
Jag underhöll honom med mitt kraxande nästan ända hem, vi pratar rätt sällan så det blir lite att avhandla.
Jaha... varför berättar jag det här... vad var det jag skulle säga... snacka om teflonminne...

Jo, jag frågade honom om det skulle bli någon blomkörning till jul, så var det!!

Jag har ju i ca10 år jobbat extra som blombud veckan före jul och det ger ju några extra tusenlappar i januari när ekonomin är som sämst och man har två döttrar och en bror som fyller år.
Fast förra året gick nästan hela lönen åt till ny generator som pajade när jag stod med bilen full med blommor på Rönnby och så fortkörningsböter på 2400, det grämer mej ännu! :(
Tack och lov vann jag storpotten i vinlotteriet på jobbet det året så jag kunde dränka dom sorgerna!
Året innan ramlade jag och pajade foten 22 december så då var det slutkört för min del... hmm.. kanske ska jag inte köra i år!?

Jodå, det kommer jag att göra, om det finns möjlighet, flera blomsterbutiker har ju lagt ner under året.
Men det är ett jätteroligt jobb, folk blir (oftast) glada när man kommer.
Konstigt nog är det så med mänskligheten att ju vräkigare villor ju mindre tacksamhet, där rycker man åt sej blomman och stänger dörren, möjligen mumlar tack. Ja, jag generaliserar... lite...
Kommer man in på ett äldreboende eller hem till pensionärer så envisas dom med att ge dricks, dom som egentligen inte har råd, eller godis eller kakor, dom är så rara.

Jag minns en tjej, jag letade och letade efter henne i alla portar på det numret, det var dagen före julafton.
Till slut ringde jag upp henne,  och det visade sej att hon hade flyttat till Hallstahammar.
Jaha, sa ja, då får du hämta blommorna efter jul för då måste jag köra tillbaks dem till affären, och jisses vad besviken hon blev, det var dessutom snittblommor.
What the heck tänkte jag, jag kör förbi dej på vägen hem sa jag, fast det kan bli rätt sent.
Tjejen blev jätteglad och rabblade upp sin nya adress.
Vid åttatiden på kvällen var jag där och en liten smal blekt blondin kom utspringande, kastade sej om halsen på mej och tryckte en hundring i handen på mej.
Jag blev helt överrumplad, sa att jag absolut inte skulle ha pengar, jag får faktiskt lön och milpengar av budfirman men hon stod på sej, var så himla tacksam.
Då kändes det rätt och skönt att jag tog svängen om Hallsta.

Jaha, nog med återblickar för nu!
Vad ska jag fylla den här dagen med...?



Sätter in en riktig sommarbild från midsommar så vi vet att det vänder tillbaks mot ljusa tider förr eller senare.
Lilla T med Smilla.

Kommentarer

Postat av: anne

Publicerad 2008-11-06 12:01:54

Smart att ha ett extrajobb så där års. Men, hur hinner du? Är det på kvällarna och lördagarna då?

Du verkar då ha varit med om ett och annat i samband med blomsterlevererandet ändå. Fortkörningsböterna var väl liiiite onödiga...

Postat av: TT

Publicerad 2008-11-06 13:17:36

Anne, jag tar semester veckan före jul helt enkelt!

Förut har jag ju jobbat så udda tider på badet, lediga vardagar bl a, så det har inte gått åt så många semesterdagar varje år.



Jo, fortkörningen var onödig, det var på en sträcka som förr var 70 men nu sänkt till 50 och jag körde 62.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela