TyraTok

Livet är ett äventyr!

Ojdå...

Publicerad 2010-08-13 11:28:22 i Allmänt,

... läste just i dagsblaskan här att det är fredagen den trettonde.
Har lärt mej två nya ord när jag googlade på just detta datum.

"En ohälsosam rädsla för talet 13 kallas för Triskadekafobi. En ohälsosam rädsla för fredagen den 13:e kallar Paraskevidekatriafobi. Faktum är att fler olyckor brukar äga rum fredagen den 13:e, just för att att så många jagar upp sig över datumet(!) Så ta det försiktigt idag."
(Hämtat från Axbom)

Fast det är tveksamt om jag kommer att minnas de orden, haha.
Tveksamt också om jag tror att detta är en olycksdag... tretton är mitt lyckotal och jag har nog vad jag minns aldrig haft otur en trettonde-fredag...
Jag väljer ofta talet tretton vid spel och andra saker... bland annat när vi skulle välja ut syrrans gravplats.
Just nummer tretton låg så vackert under ett träd och bredvid ligger en liten tjej begravd... det passade syrran att ligga där.

Lite fakta från Wikipedia:

Fredagen den 13
, som inträffar en till tre gånger varje år,[1] är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var även så att Jesus dog på en fredag.

En annan hypotes grundar sig på att ett betydande antal ordenmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.[källa behövs]

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.[2]

*****


Ja, det får vara hur det vill med den saken för solen sken när jag gick upp vid halvnio-tiden,  nu vid elvasnåret är det lite disigt men det gör ingenting!
Idag är sista semestervardagen,  på måndag börjar jobb och rutiner igen.
Mja, rutiner har jag inga i vardagen men på jobbet bör dom finnas. :o)

Egentligen är det inget som stör mej... eller...  nu ljög jag för det är skönt att såsa runt på förmiddagarna och ha dagen tom framför sej, kunna åka vart man vill när man vill.
 Men å andra sidan är det kul att komma tillbaks till jobbet och träffa kollegor/vänner igen.

Sista helgen ska jag tillbringa i stugan,  saker och ting har löst sej på ett bra sätt som oroade mej till halvt galenskap igår... ja nu känns det rätt bra.

Trevlig helg på er!

Kommentarer

Postat av: Selma

Publicerad 2010-08-13 17:09:17

Jag tyckte torsdag den tolfte var värre så här långt.

Postat av: anne

Publicerad 2010-08-13 21:05:58

Inget fel på den här fredagen, lika bra som alla andra! :)

Postat av: Mia

Publicerad 2010-08-14 08:07:46

Fredagen den 13 blev en lugn och behaglig dag för mig. Religionen har spridit mycket konstiga "kunskaper"... :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela