TyraTok

Livet är ett äventyr!

Hoppsan!

Publicerad 2010-12-22 08:57:34 i Allmänt,

Idag gick det att komma in här, igår var det stört omöjligt hela kvällen.
I och för sej hade jag annat för mej med köttbullestekning så det var ingen katastrof men lite vill man plita ner när man kommer på något vettigt... eller som så oftast ovettigt.

Tjugo grader kallt visade termometern på när jag klev upp, när jag skulle gå ut till bussen var det tjugotvå!
Det blev ingen promenad idag kan jag säga fast det kändes inte så kallt som jag inbillat mej... men å andra sidan kom bussen efter två minuter så jag tajmade bra idag.
Jag blir lite orolig över dotter D:s nedfärd från norr imorgon... predikade länge i telefon igår om alla filtar, termosar, värmeljus, ficklampor och allt dom ska ha med sej i bilen ifall något händer efter vägen.



Apropå jul...
För ganska precis trettio år sedan skulle bror, far, dåvarande pojkvän (barnens far) och jag åka till stugan för att hämta julgran, en tradition vi haft sen dom köpte tomten uppe i Dalarna på sextiotalet.
Då var jag nitton år och hade just flyttat ihop med M och vi skulle bli upphämtade av de andra på morgonen.
Telefonen ringde och det var bror men han lät konstig...
Det har hänt något tråkigt, sa han... mamma är död...
Jag minns hur jag bara skrek rätt ut och kastade ifrån mej den röda telefonluren och M kom upp i en jädra fart och ryckte till sej luren för att förstå vad som hände medan jag sprang och slängde mej på sängen och bara skrek.

Den julen minns jag inget av faktiskt... det var en så total chock.
Det var inte min biologiska mamma utan min moster som tagit hand om mej sedan min mamma dog när jag var drygt två år.

Min moster jobbade som servitris och hade kommit hem sent på natten som vanligt.
Min pappa hörde att hon kom hem och hörde även att hon gick ut men det var inget ovanligt.
När man jobbar natt inom restaurangbranschen kan man vara ganska speedad när man kommer hem och hon brukade ta en promenad för att kunna sova.

Vid åttatiden på morgonen vaknade min pappa av att det ringde på dörren och utanför stod två poliser.
Min mamma hade ramlat ihop ute på gatan och dött, 56 år gammal!!
Vi visste att hon var förkyld men envist gick hon till jobbet i alla fall och det visade sej sedan vid obduktionen att hon haft lunginflammation så hjärtat hade inte pallat.
Hon var dessutom storrökare,  ingen bra kombo ihop med alkohol och nattjobb.

Min moster hade kastat ut mej när jag var sjutton men vi hade precis börjat hitta tillbaks till varandra något sånär.
Både min moster och hennes man hade alkoholproblem och det var svårt att vara dem till lags, speciellt min moster så en natt stack jag när hon bad mej.
Jag fick flytta in hos brorsan och sedan fick jag en egen lägenhet via soc.

Det tog ganska många år innan jag tyckte julen var trevlig igen.
Sedan när barnen kommit ville man ju att julen skulle vara speciell för dem och det tror jag att jag har lyckats med, men jag har inte klarat av att gå i julotta en enda gång sedan det här.

Förra julen var en av mina höjdarjular när dotter J och pojkvännen kommit från sina behandlingar och var så fräscha, pigga och glada.
Den här julen blir inte sådan...  jag förstår hur svår den blir för dotter J:s pojkvän... jag förstår faktiskt precis.
Men jag förstår inte att man efter den händelsen tar till droger igen...



Nå... hoppas jag inte förstört er julstämning nu.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-12-22 10:12:59

Inte alls för verkligeheten finns här även om det är jul. Allt är inte bara lycka i juletider.



Kram

Postat av: Linda

Publicerad 2010-12-22 10:18:43

Tänker på dig! Och er.

Hoppas att du får lite ro i själen under helgen.

Kramar

Postat av: E

Publicerad 2010-12-22 19:56:48

Jag vet ju det här och ändå gör det mej så ont om dej när jag påminns om det. Du har haft en hel del tuffa saker att ta dej igenom, och du HAR en hel del tuffa saker att ta dej igenom. Och ändå bara gör du det, lite starkare för varje gång.



Hoppas ni får en underbar jul, trots allt, med frid för er alla.



Kram//E

Postat av: anne

Publicerad 2010-12-22 22:19:09

Nej, inte har du det.



Är det inte just detta, att påminnas om livets förgänglighet (som det så töntigt heter) man kan göra i juletid? Livet gör oss mer eller mindre gott, mer eller mindre illa. Jag vet inte hur stort inflytande vi själva har i slutändan.



Jag hoppas er jul blir sådan du vill ha, jag hoppas Dotter J och pojkvän får styrsel på tillvaron igen, jag hoppas Dotter D och pojkvän kommer fram utan att behöva använda något av extrautrustningen.



Kram till dig.

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2010-12-23 07:40:53

Jag ler lite när jag läser om hur Du predikar för barn att ta med sig varma kläder osv för att förbereda sig för eventuella stopp efter vägen i kylan! Jag drog precis samma ramsa för sönerna igår kväll. De åker till Värmland idag.



Men jag ler inte när jag läser om Dina erfarenheter av jul. Visst kan just julen bli präglad av tidigare händelser på ett speciellt sätt. Jag har inga traumatiska upplevelser av jul men upplever den av andra skäl som jobbig. Det är en helg jag tar mig igenom med konster och knep av olika slag.



Kan tänka mig att den här julen för Din del delvis kommer att präglas av oron för J. Tänk om dotter J kunde samla mod och styrka nog att lämna det dåliga bakom sig. Du finns alltid där för henne som stöd. Jag hoppas att det ska gå vägen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela