TyraTok

Livet är ett äventyr!

Åka bärgningsbil...

Publicerad 2011-10-09 11:39:07 i Allmänt,

... har jag aldrig gjort förut men någon gång ska ju vara den första! :o)

Vi hämtade mannens dotter vid flyget igår förmiddag, städade, körde möbler hit och dit och packade bilen full.
Fikade hos mannens moster och fick matsäck och kaffetermosen fylld,  hakade på släpet och började färden över Hattfjelldal,  över Tärnafjällen och mot Tärnaby.
Jag var så fascinerad över att alla toppar nu var vita,  det fanns ingen snö någonstans när vi åkte upp i torsdags.
Vägarna var tack och lov rena men det gick ner på 0-gradigt ibland...  inte kul med bil och kärra med sommardäck men vi tog det lugnt och fint.

Det mörknade och jag satt och pratade med dotter D när mannen sa att bilen inte svarade på gasen... jag trodde ju att han skämtade men såg en liten gul triangel lysa i instrumentpanelen och så kunde vi precis rulla in på en parkeringsficka mitt i mörka skogen fem mil utanför Storuman!!
Och då menar jag mitt i skogen!

Mannen ringde Falck när vi inte fick igång den igen för Ö har ju tack och lov en bra försäkring där och bärgaren bodde inte långt undan men det kändes ändå som en evighet innan den stora röda bllen kom farande i mörkret.
Det är ju ingen som stannar när man står där med varningsblinkers på... men det skulle jag väl inte våga själv heller...

Den lugna norrlänningen sa åt mej att klättra in i värmen för jag huttrade rätt bra ute i kylan och det var högt att kravla upp i den hytten kan jag säga, haha.
Så donade han och mannen ett tag men till slut fixade han upp bilen på flaket och var så bussig att han tog med släpet fast det inte ingår i försäkringen och så kördes vi till Vilhelmina med hela ekipaget.
Bärgaren var så snäll så han fixade så att en annan bärgare öppnade Volvos verkstad så bilen kom inom lås och bom och dotter D kom med grannen för att hämta oss och släpet till gården i Yxsjö.
Klockan 23.30 var vi framme!
Då tog vi oss en cognac och andades ut!

Hotell ingår i försäkringen men vi ville ju hellre hit till dotra dit vi ju var på väg med lite möbler till dem.
Så inatt har jag åter haft en liten Gaia-valp i sängen.



Tequila har snarkat bredvid men det har vi inte blivit störda av för vi har sovit som stockar efter detta lördagskvällsäventyr.

Kommentarer

Postat av: Selma

Publicerad 2011-10-09 12:53:35

Skönt att det finns snälla bärgare sådana gånger som tar med allt och bjuder på en varm hytt.

Postat av: Britt

Publicerad 2011-10-09 13:25:37

Låter som ett äventyr som gick bra. Jag har också bara positiva erfarenheter av norrländska bärgare.

Postat av: Raili från Skellefteå

Publicerad 2011-10-09 15:36:11

Hej!

Om jag förstår allt rätt, så har allt slutat lyckligt i alla fall - tur det!

Till Britt vill jag säga att vi norrlänningar är snälla!

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2011-10-11 11:12:58

Ditt liv verkar gå från det ena äventyret till det andra när man följer Din blogg! Har det alltid varit så?



Tur att allt slutade lyckligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela