TyraTok

Livet är ett äventyr!

Maj maj måne...

Publicerad 2015-05-27 23:35:35 i Allmänt,

... jag kan lura dej till Skåne...  undrar vad den gamla ramsa kommer ifrån?

Nå,  kallt som fasen har det varit under denna sista vårmånad, och jag hoppas juni för med sej bättre väder.
Jag ser fram emot min resa med mina tre team-kollegor/vänner på lördag men samtidig är det en kluven känsla jag åker.
Dotter J med pojkvän har förlorat sin närmaste vän och det har fört med sej så mycket elände att man kan bli galen.
Elaka anklagelser har lett till oanade konsekvenser och det gör mej så ledsen att de som kämpar så ska behöva få denna förlust och all denna skit på sej...

Denna bild tog jag ikväll när mitt fackförbund Vision hade chartrat en båt för en tur ut på Mälaren med god mat och bra musik.
Man betalar femtio kronor för detta evenemang plus det man eventuellt beställer i dryckesväg till maten, jag åkte med en kvinna som jag träffat på bussresorna in till jobbet under vintern.
Vi bor nära varandra har vi upptäckt och har alltid mycket att snacka om så det var jättekul att umgås på annat sätt än en bussresa.

Pass, piljett och...

Publicerad 2015-05-08 11:40:05 i Allmänt,

... p-piller känns ju inte aktuellt men då är det väl bara pengar kvar inför resan! :)

Jag ska alltså ut på äventyr i slutet på månaden med mina tre teamkollegor, varav U som ska gå i förtida pension i sommar har en lägenhet i Frankrike.
Vi har pratat löst några år om att vi vill åka dit innan hon slutar och tidig vårvinter bokade vi så resan.
Billigt blev det, ca 1300 kr/person för flyg med Ryan Air tur och retur plus hyrbil i fyra dagar.
Perfekt pris för en kommunalarbetarlön! :)

Nå,  insåg att jag behövde förnya mitt pass som jag skaffade 2005 och en granne påpekade här i slutet av april att det började bli panik för det kunde vara några veckors väntan på pass nu inför resesäsongen.
Alltså skuttade jag över ån och köade i två timmar på polishuset för att få ett nytt och tjejen i luckan konstaterade att det förra allt var väldigt gammalt.
Ja, jag har inte råd att resa ofta och har dessutom två hundar så vi rör oss inte så mycket, sa jag och hon meddelade att hon satt i ungefär samma sits.
Så skulle jag upp med pekfingrarna och tryckte dem mot de små glasskivorna för fingeravtryck men det gick inte det... blev inte godkänd för jag hade alldeles för dåligt mönster så jag fick ta långfingrarna.
Då kan jag alltså starta en ny karriär som brottsling då, sa jag och hon garvade.  Kanske man inte ska säga i ett polishus... :)
Fotot blev lika bedrövligt som vanligt men jag ska väl nästan aldrig visa upp det så det spelar ingen roll.
Färdigt om fem arbetsdagar sa hon.
Det tar aldrig längre tid än så oavsett hur långa köerna är inför anskaffandet, bra att veta!
Efter fyra dagar fick jag SMS att passet var färdigt så hon höll sitt ord.
Igår fick jag hämta ut det och då behövade jag bara köa fem minuter tack och lov.

Sedan var ju problemet att jag inte mindes var jag lagt biljetterna... de hade legat i en grön plastmapp på jobbet men frågan var om jag packade ner dem med alla saker jag tog hem inför kontorsflytten eller packade jag dem med jobbgrejerna... och hade U kvar mailet om jag inte hittade dem?
Jag började nästan känna lätt panik när jag insåg att jag inte var säker... hittade dem inte på jobbet.
Men så sista april när jag skulle släcka lampan och lägga mej fick jag en ingivelse att öppna dörren till stora skåpet i vardagsrummet och ta mej tusan, där låg biljetterna i en blå plastmapp!!
Blev synnerligen förvånad över min egen ordentlighet!

Sköna maj...

Publicerad 2015-05-05 19:52:07 i Allmänt,

... är här... eller...  maj är här... skön var den väl i söndags när solen tittade fram men annars gråa maj.

Negativ till tusen känner jag mej men man längtar ju så in i bomben efter värme!
Första maj tillbringades bakom flötet, vår fiskeklubb hade vårpremiär och jag fick tre regnbågar.
Tror aldrig jag fått en sådan storfångst förut.

Jag hann med en hel del också förutom fiske.
På fredagskvällen kom sonen med flickvän och hämtade lite av alla hans grejer som står här. De har fått en tvåa och kan flytta från sina små ettor, och vi kommer att få bättre plats i källare och garage.

På lördagen var det röjning av övervåning men sedan kom SMS från dotter J som hamnat på akuten efter att ha ramlat ihop och krampat i hundgården.
Bara att slänga sej i bilen och åka in för att se hur läget var, plockade upp hennes sambo och vi tog med varma kläder efter önskemål.
Hon låg på MAVA och de skulle göra en skiktröntgen så hon fick ligga kvar över natten.
De hittade inget på röntgen så vi vet inte riktigt varför hon trillade ihop men hon fick åka hem på söndagen och på kvällen kom hon och lilla julgrisen ut hit och hälsade på.

Här inspekterar de fontänen i centrum,  jag kallar den Tequilas fontän för hon älskade när den var igång.
I söndags var vi också och hämtade hem husbilen som stått ute hos E i en carport.
Alltid lika spännande och se om mössen har hittat in men den var ren och fin inuti, bara att plocka in all kylskåpsinredning och köra i maskin och torka alla ytor innan vi la ut alla dynor.
Nu vill man ut och övernatta.

Vi har funderat på att sälja den och köpa en husvagn för då kan hundarna åka säkert i sin hundbur i bilen och man får mer yta när man ska övernatta men... jag är inte säker än.  Vi får köra den här sommaren och se om vi kan bestämma oss.

Har också hunnit med lite plantering och resning av dessa förbannade maskrosor. :)
Nu börjar ju den roligaste tiden vad gäller trädgårdsarbete och jag måste säga att det är skönt att eken är borta för bara att ta hand om alla hårda eklöv tog ju en hel helg.
Dessutom vart det mycket ljusare på tomten och solen når ner när man äter frukost på lilla altanen.
Det var otroligt skönt att vara ledig i tre dagar och jag bara väntar på nästa helg när man är ledig i fyra dagar!