TyraTok

Livet är ett äventyr!

Semestern i norr!

Publicerad 2009-07-20 13:07:45 i Allmänt,

När man åker på semester med två kaffepimplande karlar blir det några pinkpauser.
Den första var här...

... och var det var minns jag inte men runt Gävletrakten skulle jag tro.

Så blev vi förstås hungriga, och broder hade köpt goda mackor med till oss, så vi stannade vid Tönnebro,  det har liksom blivit en tradition.
Där fick vi lite nya kompisar...

"Hallå, vad käkar ni?  Kom killar och kolla dom smarriga mackorna!"

På ett nafs var vi omringade av strandens alla kanada-ankor!
Och på tal om nafs... fick dom inte tillräckligt fort bet dom sambon i handen, haha.

Sedan tutade vi på i god takt och jag kom på att jag glömt våra huvudkuddar. Panik!!
Alltså blev det paus i Härnösand för inköp av tre kuddar och lite annat smått på Coop.
Mot kvällningen beslöt vi oss för att tälta i Umeå.
Sambon och jag var där för tre år sedan och gillade campingen och den var lika välskött i år.

När vi kom slevade vi i oss pastasallade,  tog en whiskey och sen gick vi till baren!
Jättetrevlig personal och vi var sist ut när dom stängde 22.30.
Bror somnade i sitt tält men mannen och jag gick en prommis runt området och kollade in alla stora fina norska husbilar och husvagnar.
I det landet saknas det inte pengar...  kanske ska vi flytta hem till hans mamma! :D

Natten i tältet var ok man jag är så lättväckt och då är tält inte den mest idealiska sovplatsen...
På morgonen klev mannen upp och fixade oss lite kaffe före dusch och sedan köpte vi frukostbuffé för 65 spänn per skalle,  det var det klart värt!

Hej då Umeå!

Så packade vi in oss i bilen igen och åkte vidare.
Brorsans luftmadrass tappade luften under natten så vi behövde köpa en ny.
Stannade till i Luleå för att kolla in deras köpcenter som vi såg från E4:an... och i den staden ska man nog börja tänka lite på hur man skyltar.
Hur vi än åkte var det stört omöjligt att komma in till affärerna... tog nog i alla fall 20 minuter innan vi krånglat oss in utan att se en enda hänvisningsskylt.

Nästa stopp blev i Haparande,  lite påfyllning av godis och dryck, uttag av euro vid IKEAS:s enorma bygge där,  men vi väntade med att gå på Systembolaget tills vi kom till Rovaniemi.
Det skulle vi inte gjort...  Alko var inte billigt där precis.
Två liter vitt vin kostade 20 euro och ölen ska vi inte prata om!!
Nå... är det semester så är det.

Vi kom inte långt ovanför Rovaniemi innan renarna dök upp framför bilen.

Här höll det på att smälla mellan tre bilar på den smala vägen när dom här helt plötsligt dök upp.
Vi gjorde även ett snabbt stopp på polcirkelns turistaffärer men beslöt oss för att ta det lite mer ordentligt på vägen ner.

Lite lugnare körning resten av vägen innan vi slutligen kom till Kemijärvi.
Vi körde in i samhället och handlade mat och till vårt förtret var Alko öppet där också, ända till 20.00 så vi hade inte behövt stressa in i Rovaniemi före 18.00, haha.
Men inte visste man att dom var så moderna där uppe nuförtiden.

När vi handlat mat för kvällen och frukost åkte vi ut till den lilla byn Leväranta, där jag är född.
Två av mina bröder äger själva numera vår morbrors gamla gård där uppe, jag sålde min del för tre år sedan men har fått lov att använda huset när jag vill.
Allt var sej likt!

Det är en sådan speciell känsla när man svänger av in på den lilla grusvägen och in på gårdsplanen.
Här är min barndom!!
Det var sex år sedan jag var här sist och det var sista semestern med syrran, trodde inte att jag skulle komma hit upp igen för jag har inte samma kontakt med mina bröder som hon hade... men hit kom jag tack vare mannen i mitt liv!
Hade han inte dragit igång det här projektet hade vi nog inte åkt.
Jag kände att jag inte hade råd men brorsan ville så gärna åka att han erbjöd sej att betala bensinen hela resan och då blev det möjligt att åka.