TyraTok

Livet är ett äventyr!

Norges dag!

Publicerad 2009-05-17 10:39:15 i Allmänt,



För några år sedan var vi i Norge och firade 17 maj, och det var en upplevelse.
Vi hade dessutom blivit inbokade på Grand Hotell mitt på Karl Johann av sambons dotter med dåvarande man.
Där bodde vi gratis i två nätter, dom jobbar bägge inom flyget så det var deras flygpoäng vi fick utnyttja.

Det var verkligen häftigt att se hur stolta norrmännen är över sitt land, sina kungligheter och sin flagga.



Det var bara några hundra meter upp till slottet från vårt hotell, och vägen kantades av människor med flaggor redan tidigt på morgonen.
Under förmiddagen gick det en lång parad av olika skolklasser och hästekipage och mycket mer.

Till och med hundarna var utsmyckade.



Vi gick runt i hela Oslo och var även i den vackra Frogner-parken.
Dom bodde precis bredvid den, underbart att ha så nära till den.





Den statyn är så häftig med människokroppar.



Den här fontänen finns ner i en park i centrum, också otroligt häftig.



Mannen passade på att putsa bort smuts från skinnjackan på hotellet.



En dag gick vi en rejäl shoppingvända och jag hittade flera pärlbutiker!
Efter det var jag trött!



Hoppas man får vara med om det firandet någon mer gång!

***

Idag är det låsningsvarning igen...  har ont i höfter och ländrygg, antar att det är efter fisket igår.
Ska nog inte sitta nersjunken i en brasse-stol misstänker jag...
Får ta det lugnt tror jag... göra lite smycken och grejer.

Pratade med dotter D igår och hon skickade MMS på smycken hon gör i keramik just nu, så otroligt snygga.
Vi tänker oss sälja lite på Suradagaran här i sommar, och även sälja sånt vi inte längre vill ha kvar istället för att hyra bord på loppis i staden.

Suradagar brukar vara väldigt välbesökta så det ska bli spännande.
Tror att det är sista helgen i juni.

Enda planen för dagen idag är ljusparty inne hos grannen kl 18.
Trevligt att bli inbjuden, vi har inte pratat så mycket sen hon flyttade in i höstas.
Men nu ska jag duscha och veva igång tvätttmaskinen, det är ju blå himmel idag med, bra torkväder.
Ska sätta mej i solen sedan och trä om ett halsband jag gjorde igår men inte blev så nöjd med.
Hoppas ni får en bra dag!

P.S
Mannen har ringt och gratulerat sin släkt till både 17 maj, (man gör så) och till segern igår.
Det är ju inte så att man kan ringa brorsorna i Helsinki direkt och gratulera... suck. ;o)

Kommentarer

Postat av: anne

Publicerad 2009-05-17 17:10:58

Inte visste jag att man ska gratulera med dagen idag! Syrran har bott i Norge sen...1987 ungefär, inte en enda gång har jag gratulerat...



Sv. Just det, jag hade glömt att BH:arna såldes i plastbubblor! Det var som inte så noga med passformen inte, bara man fyllde ut...

Postat av: Tanten

Publicerad 2009-05-17 19:08:14

Det är nåt visst med Norge.

Postat av: Berith

Publicerad 2009-05-18 07:39:30

Undar om du har lust att kolla om du kan ta med dig den där "Tågvärden". Skulle vara kul att se hur man tar sig ut. Jag åker ju inte tåg nu ;) Kram

Postat av: Inga M

Publicerad 2009-05-18 09:22:19

Det blev mycket att fira i Norge nu! Och det är ett firarglatt folk. De firar till och med solidariskt Sverige när vi har framgångar ibland. Det är ju inte så ofta dock, vare sig inom sport eller musik numera.



Jag såg till och med ett antal norska firare här i Stockholm igår. De hade nog varit på Skansen för något gemensamt, det var ett antal i folkdräkt och kostym med slips och barn med flaggor i händerna på väg in till stan när jag gick.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela