TyraTok

Livet är ett äventyr!

Återigen...

Publicerad 2010-03-18 14:19:05 i Allmänt,

... har jag telefontid när fakturorna har gått ut för att hjälpa den enheten som har tagit över vår f d sysselsättning.
Om jag säger som så... folk är inte glada... blir nog härliga dagar framöver.

En annan sak jag tänker gnälla om är att jag imorse i dagsblaskan läste följande ord... IKULLKASTAD.
Heter det så?
Omkullkastad skulle jag vilja säga och begär att det antingen ska anställas korrekturläsare eller kopplas på ett rättstavningsprogram.

Såja, nu får jag snart kaffe och då blir jag snäll igen.

Gratisbild på Kaffe och bulle

Kommentarer

Postat av: Selma

Publicerad 2010-03-18 15:12:50

Omkullkastad och kullkastad ligger ok i munnen. Ikullkastad, njäae, jag håller med, det känns konstigt.

Postat av: Ia

Publicerad 2010-03-18 16:24:59

Jag håller absolut med Dig....jag skulle söka tjänsten direkt...tänk att sånt kan göra mig galen!! Sen att jag inte alltid stavar så bra själv beror ju på att tangentbordet bråkas ;)

Postat av: åsa

Publicerad 2010-03-18 16:47:05

Håller också med om att det låter lite konstigt med ikullkastad, men Svenska språket "urholkas" ju mer och mer..

Läste igår i tidningen att, "tog" självmord..när jag växte upp fick jag lära mig att man inte kunde "ta" ett självmord, man begick ett självmord (bara ett exempel...)

Ha dé!

Postat av: Mia

Publicerad 2010-03-20 09:24:06

Helt riktigt, det hade jag också reagerat på. Men jag är inte lika stor språkpolis som jag har varit. Jag har accepterat att språket förändras över tid och rum. Vi tycker ju att 1800-talsspråket är gammalt och felaktigt - och det är det ju i vår tid. Men språket har inte stagnerat, det utvecklas hela tiden. På gott eller ont? Ja, det är frågan... mycket av "nya ord" som kommer in i SAOL försvinner efter endast några år, medan annat stannar och blir en del i svenska språket. Visst är det spännande med vårt språk? Korrekturläsare - ja, de har väl inte funnits på många, många år...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela