TyraTok

Livet är ett äventyr!

Vår lilla roadtrip...

Publicerad 2011-07-24 13:43:51 i Allmänt,

... har varit jättemysig förutom att den grumlades när vi började förstå vidden av det som hände i Oslo.
Fick snabbt ringa och kolla så vänners barn inte var i närheten,  de norska barnen i vår klan är i Sverige utom den äldsta men hon befann sej i norr.
Fruktansvärt... totalt sjukt att sådant kan hända... det värsta är att det kan hända igen.
Var som helst och när som helst...

Nå... åter till den lilla oplanerade semestertrippen.



Vi åkte till stugan i onsdags eftermiddag för att träffa barnen som bor där och så linslusenTequila förstås. 
Så fick vi avlämna Olle och Lasse inför vidare färd på torsdag förmiddag till Gagnef.

Där mötte vi upp med de norska vännerna som tokhandlade för tredje dagen på rad!
Vi ropade också in lite grejer men inte alls i klass med folket som fyllde tre stora stadsjeepar och en stor släpkärra!

Efter auktionen skildes våra vägar och vi funderade ett tag innan vi bestämde oss för att åka till Rättvik.
Vi kom dit rätt sent och sov över på en rastplats med utsikt över staden.
Efter god frulle i bilen rullade vi in till staden Rättvik för att kika runt lite.  När vi gick på den stora antikloppisen öppnade sej himlens portar och cheeeez vad det regnade.

Vi skyndade oss in på nostalgimuseet och det var klart värt en tjuga i inträde!
Kan varmt rekommenderas men hur gammal känner man sej inte när ens leksaker finns på museum!?



Fast på mitt kök finns ett kylskåp på ena sidan också.
Jag minns hur jag älskade det där köket och jag har det kvar ännu.
Måste nog ta hem det från dotter J:s källare och ställa i bokhyllan, haha.

Förutom leksaker fanns mopeder, motorcyklar, kameror och radioapparater i massor,  jättekul att gå omkring där och minnas grejer ur sin barndom.

Sedan hastade vi till husbilen efter ett besök på ICA,  fixade lite lunch medan det åskade och blixtrade rejält.
Efter två timmar var ovädret över och vi gick runt i staden lite,  köpte lite vin och tuffade mot Leksand.
Där har jag aldrig varit inne i city utan bara åkt till Sommarland.
Mysig liten stad och vi gick på loppisar och antikbodar, förfärades över priser på de ärvda grejer man har i skåpen.

Åter lunch i husbilen,  jätteskönt att kunna laga egen mat och slippa kasta ut pengar på uteätande hela tiden.
Så gick vi strandpromenaden fram längs Österdalälven, jättefint.



Vi tittade ner i Gropen där det byggdes scen för uppträdande av Benny Andersson men det var inget vi orkade vänta på att få höra så vi åkte ner mot Insjön och gick en halvtimme i det stora Clas Ohlson-huset.
När köpcentret stängde åkte vi upp till idrottsplatsen i Insjön, där var lugnt och tyst så det blev en perfekt plats för yatzy-turnering,  lite vin och en god natts sömn.

På förmiddagen gick vi igenom hela köpcentret och Clas Ohlson-muséet,  käkade lunch i bilen och åkte mot Borlänge.
Knallade runt och handlade lite smått i Tuna-Tutten innan vi återvände till stugan.
Där hade det regnat rejält hela dagen men vi kom med solen.
Ok... lite mer regn kom det men solen sken så vi kunde grilla och ställa upp party-tältet vi köpt på auktionen.
Vilken tur att jag sparat mitt gamla myggtält för det tältet var gjort för pygmeér,  inte ens jag kunde stå i det, haha.
Men nu kan man i alla fall sitta ute även om det regnar lite smått.

Dotter D med sin klan åkte till Västerås och sonen väntade besök så när vi grillat korv hamnade katterna i sina burar och vi åkte hemåt.
Det är jättekul att åka runt och kolla in grejer men också skönt att få sova i sin egen säng. :o)

Kommentarer

Postat av: joanna- att leva med Aspergers syndrom

Publicerad 2011-07-24 18:50:02

Hej! tänkte bara tipsa om att just nu finns fler tävlingar med fina priser på blogg, det finns även en dagens blogg tävling där du har chansen att bli länkad inför mina 200-600 unika läsare/dag så passa på att gå in och anmäla dig kolla i vänsterspalten så hittar du tävlingarna:)

Annars kanske du vill göra ett bloglovin byte?;)

kram

Postat av: paula i pörtet

Publicerad 2011-07-24 19:57:37

Haha, så du kände dig aningen antik där på museet?

Jag var ju på ett museum i Grängesberg där jag kände igen interiören från mitt sextiotalshem, nostalgisk blir man.

Skönt att ingen bekant till dig var nära händelsernas centrum, jag har nog inte tagit in allt ännu, jag vet inte ens hur många som sköts respektive drunknade. Vilket som är förstås lika illa...alla sköts visst med två kulor för att ingen skulle överleva. Imorgon häktningsförhandlingar inför öppen ridå

Kramen

Postat av: Inga Magnusson

Publicerad 2011-07-25 23:29:38

Ni skulle ha hört Benny Anderssons orkester! Helt fantastiskt!



Trevlig semestertur har Ni gjort, Dalarna är fint.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela