TyraTok

Livet är ett äventyr!

Nu har det hänt...

Publicerad 2013-12-22 13:33:40 i Allmänt,

... vintersolstråndet har passerat så det har vänt! 
Klockan 18.11 den 21/12 för att vara exakt enligt vad jag såg på FB igår.
 
Vik undan fort sabla höstmörker! :)
Klart att det har känts värre bara för att det inte kommer någon snö som ljusar upp tillvaron och att fira en grön jul känns si sådär...  men har man något val... nä!
Har hängt upp massor av stjärnor och slingor för att få ljus i vårt hus i alla fall.
 
 
Jag har inte känt någon större jul-feeling ännu förutom på julfesten vi hade på jobbet 5/12 och julfikat med god skinkmacka och julklapp på jobbet 19/12.
Vi fick faktiskt julklapp i år till skillnad mot förra året.
 

Tack och lov var det inte bara marsipan i den, som jag ju inte gillar. Trodde att mannen skulle få innehållet jag plåtasken! :)
 
Jul, jul... strålande jul...
 
  
Minns att förra julen var jag som i ett vakuum efter att just fått reda på att min bror dött och vetskapen att jag skulle på begravning direkt efter nyår.
Igår var det  33 år sedan min moster som jag växte upp hos, hastigt avled och det blev ett trauma för mej,  då nitton år gammal.
.   Tur man fick barn några år senare, då vart julen mer glad igen.
 
Jularna efter syrrans död var också jobbiga som tusan, vi brukade ses dagen innan jul i Bålsta, halvvägs för oss var och lämna julklappar till varandra, en tradition vi inte tummade på.
 Ibland kom hon och hennes karl över sent på julaftonskvällen med goda hembakade finska julstjärnor när de firat klart hemma.
I år tänkte jag försöka baka sådana själv, fick ett glutenfritt recept av en kompis.
 
I år har vi dessutom annat att se fram emot efter nyår för i slutet av januari hämtar vi ju hem lilla valpen.
Mannen kallar henne Baily,  jag vill hellre stava Bailey men det låter ju i alla fall lika.
Fick inte igenom mitt förslag Martini.
 
 
Lånade en bild från puppisar-bloggen, hon är tydligen en framåt valp och hade rymt ur valplådan igår morse.
Sherry var ju en lugn valp, samma med gammel-Tequila så nu får vi väl något att bita i. :)
 
Sitter här och tittar mej runt... ganska stökigt men jag hinner nog röja.
Igår gjorde jag en saltrulle i ugnen som alternativ till julskinkan som jag bara tycker är god direkt efter att den kokats.  Jag gravade också en regnbåge igår och idag ska jag för första gången göra chili-sill.
Färsen är tinad så det ska också rullas köttbullar men annars är det mest städning på dagens schema.
Mannen är i garaget och röker fisk, det stormar ju rejält ute så det funkade inte som han tänkt.
 
Vi tog in granen i förrgår redan när den kom från skogen men det är än så länge bara ljusen som sitter i.
Lite tradtionsbunden är jag... vill koka skinka och klä granen dagen innan julafton.
  Och spela bingolotto förstås.
Hittade sonens lott från förra julen,  en vinstlott på hundra kronor som dök upp i veckan när vi möblerade om vardagsrummet. Den hade kilat sej fast mellan två sektioner! :)  Tyvärr var sista dag att hämta ut vinsten sista augusti.
 
I och med att vi möblerade om så blev vardagsrummet rejält städat och igår var vi på IKEA och köpte en ny matta så här inne är nästan klart.  Matrummet börjar se ljuset också och övervåningen får nog vara lite kaos under helgen, ingen behöver gå dit. :)
Där tänker jag städa efteråt för jag ska vara ledig 27/12.  Brukar aldrig vara ledig i mellandagarna men har 9 dagar semester kvar att plocka av.  Tänkte vara långledig men spar tills valpen kommer.
 
Nu ska jag i alla fall masa mej ur soffan och börja göra lite nytta!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Inga M

Publicerad 2013-12-23 08:39:15

Ha en bra dag och God Jul!

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-23 14:34:51

Hoppas Du bara får gladare jular nu och framöver. Det är Du verkligen värd. Lovande med valpen. Spännande.
God Jul Titti!
Kram Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela