TyraTok

Livet är ett äventyr!

Och sommaren kom...

Publicerad 2016-06-23 15:18:43 i Allmänt,

 
... smög sej på vill jag påstå... eller så är det bara jag som inte hängde med mitt i allt stök med resande och avveckling från jobbet.
 
Resan till Spanien var verkligen en avkopplande och rolig resa.
För en gångs skull var jag inte nervös inför flyget, inte ens innan vi kolkade lite vin på flygplatsen. :)
 
 
Så smidigt att kunna jobba nästan hela dagen, sedan få skjuts till flygplatsen i Västerås och flyga till Alicante.
 Greppa väskorna på bandet och ta taxi ca en kvart för att sedan bara kliva in i en jättefin trerummare.
Min kollega och kära vän B:s son har en lägenhet som vi så vänligt fått låna en vecka!! 
Vilken ynnest att kunna resa så  billigt, flyget gick på ca 1300 kr tur och retur.
 
 
 
Härlig utsikt, lata dagar med mycket promenader, bad och shopping.
God mat och vin... ja helt enkelt perfekt!
Tyvärr kunde inte vår tredje kumpan följa med men det blir fler resor!
 
Nästa resa gick mot norr istället, för att urnsätta storebror i finska Lappland.
Båt till Helsingfors, hämtad av lillebror och på kvällen nattåget upp till Rovaniemi med bil på tåget.
Med på resan var också storebrors son med fästmö.
Tågen i Finland är verkligen fina, både invändigt och utvändigt!
Sovvagnarna var fräscha och jättefina och utvändigt ska vi inte prata om!
 
Detta var bara ett av många olika djurmotiv.
När vi klev av tåget på morgonen snöade det rejält och där stod man i sommarjacka och joggingdojor men när vi passerat polcirkeln och fortsatte uppåt blev det bättre väder.
 
 

 
Huset stod kvar,  men numer känns det egentligen bara lite ledsamt att rulla in på gården.
Lillebror är ensam ägare och han har nog fullt upp med renoveringar hela tiden.
 
För andra gången på tre år stod det en urna ute i farstun och väntade på att få komma ner i jorden.
På lördagen hade vi urnsättning och texten var redan på gravstenen.
 
 
 
Vi körde neråt på söndagen och tog vägen över Ylivieska för att titta på min pappas grav.
Den vackra vita träkyrkan brann ner i vintras och många stenar hade spruckit men inte den där min pappa ligger med farmor och farfar.
 
 
Det här var en gång ett vackert järnkors!
 

Nå, en natt hos lillebror och sedan båten hem så var den veckan också avklarad.
Jobbade tre dagar,  avslutade allt och tömde rummet på personliga grejer.
Jag kommer självklart att sakna mina kollegpr jättemycket men jag känner att sysslorna i sej är jag klar med.
De har haft en fin fest för mej och jag har fått fina presenter och blommor, och mina två vapendragare som jag började jobba med 2008 i team Väster, B och U har tagit ut mej på en kul kväll med god mat och dryck.
Och alla finns ju kvar, ska åka in nästa torsdag och gå på festival med några av dem. :)
 
Har nu jobbat fyra dagar på nya jobbet och det känns så bra.
Idag fick vi gå till Hallstahammars Folkets Hus och äta en god midsommartallrik och kommunhuset stängde kl 12 så man fick välja att flexa ut tidigt och gå hem...  och det gjorde jag förstås.
 
Hoppas ni alla får en glad, trevlig och solig midsommarhelg!
 

Kommentarer

Postat av: Paula

Publicerad 2016-06-24 08:18:24

Hej, upp och ner, så är livet, inte minst ditt är väldigt tydligt både sorg och glädje. Nu får vi hoppas du slipper åka till Finland av så tråkiga anledningar mer...
Roligt att du känner dig hemma på nya jobbet, men så har du nog också lätt att anpassa dig och är social och flitig som vi finskor brukar (ler). Önskar dig en riktigt fin midsommar, här blir det gubbvälde, några av mina "nya" vänner och en exgubbe kommer över, det blir ingen svensk midsommarmat utan helt enkelt en kycklingsallad jag bjuder på.
Kram

Postat av: Paula

Publicerad 2016-07-04 20:21:04

Hej, förklaring till geléklumpen finns nu i bloggen.
Trivs du på jobbet eller har du gått på semester nu? Blir det stugsemester? Kantarellerna här är knappnålsstorlek, så du kan gott vänta ett tag...."ler"
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TT

TT - kort och gott!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela